به گزارش ایرنا آیت الله لطف الله دژکام، یکشنبه در نخستین نشست شورای زکات استان فارس در شیراز بیان داشت:
چهار عامل برنامه ریزی، اجرای احکام الهی، عدل و انصاف و شفافیت، موجب ایجاد انگیزه در افراد برای پرداخت زکات و گسترش فرهنگ عمل به این فریضه الهی در جامعه می شود.
وی افزود: پرداخت زکات یکی از وظایف شرعی است که باید همه دست اندر کاران این امر برای جذب این فریضه الهی همکاری کنند و در این میان ولی فقیه نقش تعیین کننده ای در مشخص کردن نحوه توزیع و مصارف زکات دارد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه همراهی همه آحاد مردم در این زمینه در گرو ایجاد شفافیت در پرداخت زکات است، اظهار داشت: اگر کمیته ای برای جذب و توزیع زکات در نظر گرفته شود، نخستین گام برای ایجاد شفافیت در این حوزه برداشته شده است و ایجاد شفافیت عاملی برای جذب حداکثری مردم و دریافت زکات می شود.
آیت الله دژکام ادامه داد: برنامه ریزی در نظام توزیع و جذب می تواند نقشه راهی فرا روی عاملان جذب زکات قرار دهد و همین نقشه راه نیز در موارد مصارف زکات در جامعه می تواند عاملی برای توزیع عادلانه این فرضیه الهی باشد.
نمانیده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: یکی از مولفه هایی که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، تمدن سازی اسلامی است و زکات بخشی از این تمدن است لیکن باید با هم افزایی میان دستگاه های متولی این امر گام های موثر و شگرفی در این زمینه برداشته شود.
آیت الله دژکام، با اشاره به اینکه بر اساس آمارها استان فارس در پرداخت زکات در کشور جایگاه مناسبی دارد، گفت: بیش از 2 میلیون نفر در این استان زکات فطریه و اموال خود را پرداخته اند با این حال در نظام دریافت زکات باید تغییرات مختلفی صورت بگیرد تا شاهد ساماندهی پرداخت زکات در فارس باشیم.
به نظر مشهور بین فقها زکات که امری واجب است به 9 چیز تعلق می گیرد که عبارتند از: گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره سکه دار، یعنی سکه رایج معامله که هر کدام دارای نصاب شرعی هستند که تا وقتی به آن حد نصاب برسند و جامع شرایط دیگر نباشد، زکات به آنها تعلق نمی گیرد.
ع.پ /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.