به گزارش ایرنا، فرودگاه‌ شهید دستغیب شیراز در سالی که گذشت میزبان هواپیماهایی بود که به دلایل مختلف از جمله شرایط آب و هوایی یا نقص فنی ناچار به فرود اضطراری در این فرودگاه شدند.
در نهم اردیبهشت ماه گذشته، باران شدید و رعد و برق چند پرواز فرودگاه شیراز را لغو کرد. این پروازها متعلق به شرکت های هواپیمایی جمهوری اسلامی، آسمان، کیش ایر، کارون و ماهان بود که قرار بود به مقاصد تهران، بندرعباس، اصفهان، ساری، بهرگان و عسلویه انجام شود.
در اول شهریور ماه بدی هوا، هواپیمای حامل بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت را در شیراز نشاند. پرواز 1016 شرکت هواپیمایی ماهان که در مسیر تهران به عسلویه در پرواز بود به دلیل نامساعد بودن هوا و عدم امکان فرود، در ساعت 9 و پنج دقیقه در فرودگاه شیراز به زمین نشست. در پی بروز این رخداد وزیر نفت با هواپیمایی سپهران به تهران بازگشت.
اما در 13 مهرماه هواپیمای شرکت آسمان که مسیر شیراز – مسقط را در پیش داشت، دچار نقص فنی شد و در فرودگاه شهید دستغیب شیراز فرود اضطراری کرد.
این هواپیما در موتور شماره دو دچار ایراد شد و پس از حدود 10 دقیقه پرواز بر فراز آسمان شیراز و کاهش سوخت ذخیره خود در فرودگاه شهید دستغیب شیراز با اعلام وضعیت اضطراری فرود آمد.
در پی این اتفاق عده ای از مسافران از این پرواز انصراف دادند.
در 26 مهرماه پرواز تهران - بوشهر به علت شرایط بد جوی در فرودگاه مقصد، در شیراز به زمین نشست. این پروازمربوط به شرکت هواپیمایی آسمان بود. 123 تن از مسافران این هواپیمای بویینگ 737 پس از مساعد شدن هوای بوشهر، راهی این بندر جنوبی شدند.
در 30 مهرماه پرواز شماره 1043 شرکت هواپیمایی ماهان که به خاطر وضعیت آب و هوا در جزیره کیش، در فرودگاه شیراز فرود آمده بود، با مساعد شدن هوا به مسیر پروازی خود ادامه داد.
مسافران این پرواز پیرو هماهنگی کابین به انتظار مساعد شدن هوا در جزیره کیش از هواپیما پیاده نشدند و در نهایت ساعت 18، از فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز راهی مقصد شدند.
در 29 آبان‌ماه پرواز تهران به بوشهر که به دلیل شرایط نامساعد جوی بوشهر در فرودگاه شیراز به زمین نشست، ساعت 10 و 22 دقیقه سه شنبه فرودگاه شیراز را به مقصد بوشهر ترک کرد. این پرواز متعلق به هواپیمایی زاگرس بود.
**میهمان ناخوانده فرودگاه شیراز
در یکی از پر سر و صداترین فرود‌های اضطراری در سال 1397 هواپیمای بوئینگ 737 که 23 آذرماه از دبی عازم اسلو پایتخت نروژ بود، به دلیل وجود نقص فنی در یکی از موتورها با 187 مسافر و کادر پرواز مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه بین المللی شیراز شد.
مسافران این پرواز با پرواز جایگزین در ساعت 13 و 28 دقیقه شنبه 24 آذر، شیراز را به مقصد اسلو ترک کردند.
مسافران این پرواز از میهمان نوازی و خدماتی که در شیراز دریافت کردند رضایت کامل داشتند و قبل از ترک شیراز هدایایی به رسم یادبود به آنها داده شد.
اما داستان این هواپیما به همین جا ختم نشد و این میهمان نروژی، هواپیمای بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی ایر شاتل پس از 70 روز زمین گیری از شیراز رفت.
این هواپیما به دلیل عدم تامین قطعه در فرودگاه شیراز زمین گیر شده بود و سرانجام در چهارم اسفندماه جاری شیراز را به مقصد نروژ ترک کرد.
پس از عهدشکنی آمریکا و خروج این کشور از برجام، ورود محصولاتی به ایران که آمریکا دست‌کم 10 درصد در تولید آن‌ها سهیم بوده، منوط به مجوز وزارت خزانه‌داری این کشور شد و به همین جهت هواپیمای نروژی بیش از دو ماه در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.