به گزارش خبرنگار ایرنا عبدالکریم نباتی، سه شنبه در آیین تجلیل از کارفرمایان نمونه سال 97 استان فارس افزود: کارفرمایان سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین شرکای این مجموعه هستند که متاسفانه امروزه به دلیل وضعیت اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده‌اند.
وی ادامه داد: قوانین کهنه در این حوزه که بیش از چهل سال از تصویب آنها می‌گذرد یکی از چالش های کارفرمایان و فعالان این عرصه و همچنین سازمان تامین اجتماعی به شمار می رود.
نباتی بیان داشت: مجموعه قوانینی در این حوزه وجود دارد که نیازمند بازنگری است که از جمله آنها می توان به این موضوع اشاره کرد که بیشترین حق بیمه را در حال حاضر کارفرمایان پرداخت می‌کنند که پیشنهاد داده‌ایم، قانون در این زمینه اصلاح شود و نرخ‌ها تغییر پیدا کند.
وی، با اشاره به اینکه 720 هزار بیمه شده در فارس وجود دارد که 420 هزار نفر از آنها حق بیمه پرداخت می کنند و مابقی معاف از پرداخت حق بیمه هستند، گفت: مجموعه قوانین موجود بار سنگینی بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس اضافه کرد: موضوع دیگری که باید از سوی نهاد تصمیم گیر در این حوزه دنبال شود، پرداخت حق بیمه به صورت تک نرخی برای همگان است که در حال حاضر موجب بروز سوء استفاده‌هایی شده است.
وی، مطالبات سازمان تامین اجتماعی کشور را افزون بر 170هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این مطالبات سنگین باعث شده این سازمان در پرداخت مستمری افراد زیر پوشش‌ خود با مشکل مواجه شود.
نباتی، همچنین قانون مشاغل سخت و زیان آور را نیازمند اصلاح و بازنگری دانست و اظهار داشت: امروزه در کشورهای توسعه یافته و اروپایی ،سوابق سخت و زیان آور دیگر مطرح نیست و تنها مجموع سن و سابقه پرداخت حق بیمه مد نظر قرار می گیرد اما متاسفانه در کشور ما مجموعه قوانینی که در ادوار گذشته وضع شده، تامین اجتماعی را مکلف به اجرای این قانون کرده و در نتیجه شرایط برای این نهاد سخت شده است.
وی، با اشاره به اینکه مسئولان ذی ربط باید به تغییر فرآیند کسب و کار نیز اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: جلوگیری از ورود افراد غیر متخصص به جرگه تولید و صنعت مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این مساله هم اکنون باعث ورشکستگی و افزایش مشکلات بخش صنعت شده است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس، ادامه داد: هم اینک 2میلیون و 184هزار نفر در استان فارس زیر پوشش این اداره کل قرار دارند که از این تعداد 734 هزار نفر آنها بیمه شده اصلی هستند.
نباتی، شمار مستمری بگیران تامین اجتماعی فارس را 175هزار نفر اعلام و بیان کرد: ماهانه 240 میلیارد تومان مستمری به این تعداد برپداخت می شود.
در ادامه این همایش از چهار نفر از کارفرمایان برتر استان فارس در سال 97 تجلیل شد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.