به گزارش خبرنگار ایرنا حمید مصباح، یکشنبه در همایش گرامیداشت روز مهندس در شیراز بیان داشت: هیچ سازه ای در دنیا وجود ندارد که به طور قطع گفته شود احتمال تخریب آن نیست و با توجه به این امر اگر سد تنگ سرخ در بالادست کلانشهر شیراز احداث شود، این احتمال وجود دارد که روزی بر اثر رخدادی مانند زلزله تخریب شود و در آن صورت شیراز را سیلابی عظیم فرا خواهد گرفت.
سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله 2 کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان که در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی و تجاری شهر شیراز وارد می کند، اشاره کرد.
منتقدان ساخت سد تنگ سرخ بر این باورند، این سد بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و ترکیدن یا شکستن سد در آینده، شهرک های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی، انسانی می شود.
این منتقدان همچنین خشک شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمک و برخاستن ذرات خطرناک و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان کرده اند.

**بلندمرتبه سازی در اطراف شیراز از آسیب های جدی است
مصباح همچنین ادامه داد: با در نظر گرفتن اینکه حفره های گچی در اطراف شهر شیراز وجود دارد، بلند مرتبه سازی در این مناطق، یکی دیگر از آسیب‌های جدی است که این شهر را در آینده با خطرات بسیاری مواجه خواهد کرد.
مصباح با اشاره به ساخت مسیر عبور خودرو در دامنه و بر روی قله کوه‌های اطراف شیراز، گفت: بوستان ها و فضاهای سبزی در اطراف شیراز بدون توجه به مسایل زیست محیطی و اثرات دراز مدت این کار احداث می شود که این مساله نیز یکی از خطرات پیش روی این کلانشهر در آینده است.
وی ادامه داد: گردشگری که هم اکنون در شیراز و استان فارس توسعه می یابد و دنبال می شود، از نوع ناپایدار است و داشته های این شهر را تخریب خواهد کرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس افزود: ساخت و توسعه باغشهرها در اطراف شیراز نیز با بهره گیری از آب های استراتژیک در حال انجام است در صورتی که این آبی که در باغشهرها مورد استفاده قرار می گیرد متعلق به آیندگان است اما اکنون برای منافع عده‌ای خاص مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وی، ایجاد جاده در ارتفاعات شیراز، وجود پارازیت و ریزگردهای دریاچه مهارلو و گسترش معادن در اطراف این شهر را از دیگر آسیب‌های جدی این کلانشهر برشمرد و گفت: شیراز در محاصره گسل ها قرار دارد و در اطراف این شهر مناطق کوهپایه‌ای لغزنده است که در همین مناطق کار عمرانی و ساختمان سازی در حال انجام است و همین مسایل شیراز را در آینده تهدید می کنند.
مصباح تاکید کرد: این موارد از جمله واقعیت‌هایی است که شیراز در آینده با آنها به عنوان چالش روبه رو می شود و اگر از هم اکنون، آینده پژوهی جامعی در این باره صورت نگیرد مشکلات جدی را به دنبال دارد.
وی، زلزله، خشکی و سیل را جز ذات شیراز دانست و بیان داشت: این شهر نیازمند توسعه است اما توسعه ای که پایدار باشد.
او ادامه داد: نیاز است کمیته‌ دائمی بحران در شیراز تشکیل شود، این کمیته نیز زیر مجموعه‌های مختلفی داشته باشد و همچنین طرح مدیریت آبخیز این شهر تدوین تا مخاطرات آینده نیز پیش‌بینی و یک ساختار آموزشی مناسب و دائم نیز برای شهروندان شیرازی ایجاد شود.
مصباح، در بخش دیگری از مطالب خود خطاب به مهندسان حاضر در این همایش گفت: هزینه تحصیل متخصصان و مهندسان از محل درآمدهای عمومی کشور و از محل ارتزاق مردم تامین شده است، پس باید فارغ از مشکلات موجود و جبهه گیری سیاسی، برای حل مشکلات جامعه تلاش کنیم.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.