در این یادداشت به قلم سمیه رعیتی آمده است: گیاه تراریخته به گیاهی گفته می شود که یک یا چند ژن محدود را از گونه های دیگری به جز خزانه ژنتیکی آن گیاه از طریق روش های مدرن ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک دریافت کرده باشد.
هدف از این کار، بهبود مقاومت گیاه نسبت به برخی از آفات یا بیماریهای گیاهی، افزایش تحمل تنشهای غیر زنده نظیر شوری و کم آبی، بهبود کیفیت و بازارپسندی محصول، افزایش تولید و عملکرد گیاه، افزایش بهره وری در کشاورزی و در نهایت، افزایش سطح سلامت جامعه از طریق کاهش مصرف انواع سموم و کودهای شیمیایی است.
با وجود تلاشهای فراوان، تا به امروز نه تنها هیچ تضمینی برای رسیدن به اهداف فوق وجود ندارد بلکه در مواردی محصولات تراریخته به علت کوتاه بودن فرآیند «بررسی سامت »، اثرات بسیار مخربی را بر سلامت جامعه بشری داشته اند.
باید توجه داشت که همانند هر فناوری مدرن دیگری، علی رغم فواید بسیار و به تبع آن علاقه مندان زیاد در بین محققان و کشاورزان، استفاده از گیاهان تراریخته منتقدینی دارد.
این انتقادات بر اساس ملاحظات اکولوژیکی و اقتصادی می باشد چرا که موجودات تراریخته غالبا به درخواست ابداع کنندگان آنها تحت قوانین مالکیت معنوی محافظت می شوند.
از طرفی سازمانهای متولی امور بهداشت، محیط زیست و کشاورزی در سطح جهان اظهارنظرات مختلف و ضدونقیضی درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی داشته اند.
به این ترتیب رفتار مردم هم درباره انتخاب این محصولات و در کشورهای مختلف، متفاوت بوده است. اروپایی ها معمولاً نسبت به سلامت محصولات غذایی خود ایمنی و دقت بیشتری را مدنظر قرار می دهند و تا حد زیادی از مصرف محصولات تراریخته رویگردان هستند و قفسه مغازه ها تا حد زیادی از این محصولات خالی شده، چون خریدار چندانی ندارند، بنابراین به طور کلی اقبال عمومی در سطح جهان، نسبت به این محصولات رو به کاهش است.
هر چند واردات محصولات تراریخته، طی این سا لها وجود داشته و الان هم متأسفانه وجود دارد.
اما به لحاظ قانونی، واردات این محصولات توسط اظهار خود واردکنندگان مشخص می شود. یعنی واردکننده اظهار می کند که یک محصول دستکاری ژنتیکی شده را وارد کرده و وزارت بهداشت براساس اطلاعات خود واردکنندگان این محصول را مورد بررسی قرار می دهد. شاید وجود همین ضد و نقیض ها و مشاهده واکنش های گوناگون در خصوص قانون واردات اینگونه محصولات از سویی و توجه برخی کارشناسان به ممنوعیت استفاده از محصولات تراریخته از سوی دیگر باعث سردرگمی و بلاتکلیفی مردم در استفاده از این محصولات می شود و همواره این سؤال را در ذهن افراد به وجود می آورد که استفاده از محصولات تراریخته «آری یا خیر».
منبع: روزنامه سبحان
2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.