به گزارش ایرنا، عنایت الله رحیمی شامگاه یکشنبه در همایش ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت افزود: این شهر در استانی قرار دارد که خود معرف و شاخصه جهانی ایران اسلامی است و به عبارتی فارس خود معرف ایرانی برخوردار از آثار بسیار ارزشمند تاریخی، باستانی و منابع و مکان های معنوی اعم از امامزادگان و بقاع متبرکه است.
وی ادامه داد: استان فارس دارای آثار بیشماری در حوزه های فرهنگی، تاریخی و ادبی است و بر همین مبنا می بینم که این استان معرف بزرگان فرهنگ، ادب، هنر و فلسفه از جمله سعدی حافظ و ملاصدرا است و معرفی شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت برگ زرین دیگری در تاریخ این استان است که می تواند معرف دیگر برای فارس و ایران اسلامی باشد.
استاندار فارس اظهار داشت: مردم سخت کوش و پرعاطفه خطه آباده در زمینه خلق هنرهای مختلف چیره دست هستند و محصولات خلاقانه تولیدی خود را به بازار داخلی و خارجی عرضه می کنند.
رحیمی گفت: صنایع دستی که متاثر از محیط زیست، فرهنگ و روحیات مردم این شهرستان است تحت عنوان صنایع خلاق می تواند اثرگذاری مثبتی در زمینه ایجاد ثروت مادی و معنوی و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای این منطقه داشته باشد.
وی اظهار داشت: علاوه بر منبت که از هنرهای اصیل این منطقه است و ظرفیت و حساسیت خاصی را طلب می کند، صنایع دستی دیگر آباده از جمله قالی، گلیم و جاجیم هم که معروفیت ملی دارند.
استاندار فارس افزود: اثرگذار بودن این تولیدات و صنایع دستی و هنری در شکوفایی اقتصادی این شهرستان و منطقه کاملا روشن است و باید مسیر توسعه آنرا هموار کرد تا بتوانیم از نیروی خلاقیت و فکر مردم این دیار و تجربه پیشکسوتان و قوه خلاقیت جوانان آنها هرچه بیشتر استفاده کنیم.
او ادامه داد: صنایع دستی نیز می تواند در سطوح بین المللی که متاثر از خلاقیت، تجربه و عاطفه ایرانیان است، معرف فرهنگ و تمدن کشورمان باشد.
** سهم فارس از درآمد گردشگری ناچیز است
رحیمی گفت: امروز که این شهر به عنوان یک شهر جهانی مطرح می شود انتظار داریم که آینده این شهر در همه ابعاد به ویژه جذب گردشگر و توریست و تجارت صنایع دستی پررونق تر باشد و از این فرصت برای ساماندهی اقتصاد این منطقه استفاده مطلوب کرد.
وی گفت: امروز صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمد زا در دنیا مطرح است اما با وجود ظرفیت های زیادی که در کشور و استان داریم سهم ناچیزی از درآمد و تجارت این صنعت داشته ایم که با توجه به برنامه هایی که در مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت های یازدهم و دوازدهم در دستور کار قرار گرفته و با توجه به ایجاد زیرساخت ها این امید وجود دارد که به سمت افزایش سهم خود از این بازار بزرگ حرکت کنیم.
استاندار فارس افزود: این استان نیز با توجه به داشته ها و توانمندی هایی که در این زمینه دارد قطعا می تواند یکی از استان های موفق در زمینه گردشگری باشد.
استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم ثبت برخی آثار تاریخی این استان ادامه داد: امیدواریم شاهد حمایت های هرچه بیشتر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در زمینه ثبت آثاری همچون زندیه شیراز، قلعه ایزدخواست و قلعه اژدها پیکر لارستان که می تواند در زمینه رونق گردشگری اثرگذار باشد باشیم.
وح ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت در این آیین که با حضور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی برگزار شد، به مسئولان استان فارس و شهر آباده اهدا شد.
در حاشیه جشن منبت آباده از میدان منبت و تمبر منبت این شهر رونمایی شد.
به گفته مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس منبت از آباده ابداع و تولید شده و به همین دلیل منحصر به فرد است و در طرح و نقش، نوع و انجام کار نظیر ندارد؛ از این رو شورای جهانی صنایع دستی آذرماه گذشته عنوان شهر جهانی منبت را به آباده اختصاص داد.
با توجه به طرح ایجاد شبکه شهر‌های خلاق در محور‌های مختلف اعم از ادبی و صنایع دستی همچنین نظر به اصالت و قدمت این هنر و لزوم حفاظت از هنر‌های سنتی، پرونده پیشنهاد شهرستان آباده به عنوان شهر ملی منبت پس از طرح در شورای راهبردی شهر‌ها و روستا‌های ملی در معاونت صنایع دستی مطرح و پس از طی روند قانونی با این عنوان ثبت شد.
پس از آن، شورای جهانی صنایع دستی نام آباده را به عنوان شهر جهانی منبت ثبت کرد.
هنر منبت یکی از هنر‌های دست ساز ایرانی است که از هزار و 500 سال قبل در برخی از مناطق کشور رواج داشته است که بنابر اسناد تاریخی موجود خاستگاه منبت سنتی (ظریف) در استان فارس شهر آباده است.
این هنر اصیل ایرانی که از ریشه نبات (گیاه) گرفته شده، هنر کنده کاری بر روی چوب است و در حال حاضر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار دارد.
آباده در 278 کیلومتری شمال شیراز است.
6122 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.