در این یادداشت به قلم لیلا غضنفری آمده است: حکم نهایی فیلترینگ اینستاگرام توسط مسئولان قضایی صادر شده و اکنون برای اجرا در انتظار تصمیم دادستان کل کشور است. موضوعی که توسط وزیر ارتباطات در صدر اخبار قرار گرفت و دوباره بسیاری از مخاطبان این شبکه ها نصب فیلترشکن را به عنوان یک دغدغه دنبال می کنند.
فیلتر کردن اتفاقی است که طی سالها و دهه های اخیر و هر بار برای یکی از شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام رخ داده و به دلیل دور زدن این فیلترها با فیلترشکن ها نتوانسته به اهداف 100 درصدی خود دست یابد.
فیسبوک، تلگرام، توییتر و ... از جمله شبکه های اجتماعی پرطرفدار در ایران هستند که در سالهای اخیر به دلایل مختلف با دستور فیلترینگ به دلیل بروز جرائم مختلف روبه رو شده است.
اما نکته جالب اینکه هر زمان شبکه ای اجتماعی در ایران فیلتر شده، میزان اقبال شهروندان به آن رو به افزایش گذاشته است. اما اینکه چرا با نسخه فیلتر نمی توان جلوی آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی را گرفت به استفاده و استقبال مردم از فیلترشکن بر می گردد.
موضوعی که متأسفانه با استفاده و نصب فیلترشکن فضاهای هزار برابر بدتر از قبل برای مخاطبان باز می شود، مخاطبانی که عمدتاً جوان و نوجوان هستند. با وجود فیلترشکن ها آسیبهای بیشتری در انتظار آنها است.
درست است که برخی از جرائم از بستر فضاهای مجازی صورت می گیرد اما باید این را نیز در نظر گرفت که یکی از تبعات بسیار مهم فیلترینگ شبکه های اجتماعی، استفاده از فیلترشکن هایی است که در لحظه و ثانیه در حال جدید شدن و ارائه خدمات بهتر هستند.
فیلترشک نهایی که معمولاً سرورهای آنها در کشورهای دیگر قرار داشته و با وجود خطرات امنیتی و هزینه های مضاعفی که برای کاربران به همراه دارد، آنها بدون هیچ واهمه ای از آن استفاده می کنند.
فیلترشکن هایی که به دلیل باز شدن صدها سایت و کانال انحرافی آثار جبران ناپذیری را برجا می گذارند. اگر بگوییم با فیلتر شدن برخی از سایتها تنها باعث باز شدن هزار دریچه پر خطر دیگر شدیم سخنی گزاف نیست اما تا زمانی که جایگزین های مناسب یا حتی بهتر بگویم نظارت بر فضاهای مجازی نباشد استفاده از فیلتر کردن نمی تواند بهترین راهکار برای از بین بردن جرائم باشد.
آن هم در شرایطی که بسیاری از مسئولان کشور در فضای توییتر که فیلتر هست، مطالب کاری خود را درج می کنند.
منبع: روزنامه سبحان
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.