دکتر کاوه کاشانی سه شنبه به ایرنا اظهار داشت: اختلال در گفتار، اختلال در قضاوت، اختلال در تفکر، ، جا گذاشتن وسایل ،از دست دادن یا کاهش انگیزه زندگی و تغییرات شخصیتی از دیگر علایم هشداردهنده این بیماری است.
وی با بیان اینکه در مراحل ابتدایی فراموشی و یا گیجی خفیف ممکن است تنها علامت مورد توجه آلزایمر باشداضافه کرد:آلزایمر توانایی مغز را برای تفسیر آنچه فرد می بیند مختل می کند و به طور کل فهم وقایع اطراف را با مشکل مواجه می سازد و در نتیجه بیماران ممکن است حتی در محیط های آشنا نیز گم شوند.
این متخصص با اشاره به اینکه آلزایمر باعث اختلال در توانایی تمرکز و تفکر به خصوص در مفاهیم انتزاعی مانند اعداد می شود گفت: بیماران ممکن است در مدیریت مالی، تنظیم یادداشت ها و صورتحساب ها و پرداخت بموقع آنها با مشکل مواجه شوند، حتی با پیشرفت این اختلال ممکن است توانایی فرد برای فهم و محاسبه اعداد با مشکل مواجه شود.
متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است عبارات و سوالات خود را بارها و بارها تکرار کنند و متوجه نباشند که قبلا آن سوال را پرسیده اند،اگر مراقبت‌ از یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ که‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌ را به‌ عهده‌ دارید، از دیگران‌ درخواست‌ کمک‌ کنید تا بتوانید به‌ خود استراحت‌ دهید همچنین می توانید برخی‌ از مشکلات‌ بیمار را با اجرای‌ بعضی‌ کارها کاهش‌ دهید مانند تکرار ، برای‌ بیمارانی‌ که‌ مشکلی‌ در حافظه‌ دارند شاید یادآوری‌ مکرر کمک ‌کننده‌ باشد.
وی با بیان اینکه سرعت پیشرفت علائم در افراد مختلف متفاوت است اظهار داشت:ممکن است خود بیمار هیچ مشکلی احساس نکند وخانواده، دوستان نزدیک یا همکاران این تغییرات را حس کنند در واقع، آلزایمر در کسانی که تا سالمندی به کار روزانه خود ادامه می دهند شیوع و شدت کمتری دارد.
به گفته وی افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است فراموش کنند که غذا بخورند یا علاقه ای برای تهیه غذا نداشته باشند و یا قادر نباشند غذایی تهیه کنند که ترکیب سالمی داشته باشد،همچنین ممکن است فراموش کنند که به اندازه کافی مایعات بنوشند که این امر می تواند منجر به بی آب شدن بدن و ایجاد یبوست شود.
این پزشک متخصص با بیان اینکه افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است آگاهی خود را نسبت به شرایط فعلی که در آن زندگی می کنند مثل روزها، فصل و ... از دست بدهند بیان کرد:اگر یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ دچار این‌ بیماری‌ است‌، حالت‌ خصومت‌ آنها را به‌ خود نگیرید. محیط‌ خانه‌ را طوری‌ تغییر دهید که‌ فرد بیمار دچار آسیب‌ بدنی‌ نشود.
بیماری آلزایمر یا فراموشی یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود و با گذشت زمان بیشتر خاطرات به خصوص حافظه از یاد می رود وسیر از دست دادن حافظه در این بیماری از بازیابی اطلاعاتی شروع می شود که بیمار اخیرا یاد گرفته است.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
9653 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.