دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پیش بینی های درست و سنجیده هوا شناسی و اقلیم شناسی می تواند سالانه ده ها میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک کند. کشور ما در گستره ای از کره زمین جای دارد که بارش، دما و دیگر پدیده های هواشناسی دارای بیشترین نوسان ها هستند و البته پیش بینی آنها کاری دشوار است.
این استاد دانشگاه شیراز افزود: پیش بینی های سنجیده هوا و اقلیم شناسی از یک سو بروز زیان ها را به کمترین میزان می رساند و از سوی دیگر کمک خواهد کرد تا جامعه بتواند از توانمندی های ایجاد شده از سوی پدیده های هواشناسی بهره برداری کند.
ناظم السادات گفت: کاهش سطح زیر کشت در دوران خشک و افزایش آن در دوران هایی که پیش بینی ها گویای افزایش بارش است، یکی از کاربردهای هوا و اقلیم شناسی است که از بروز میلیاردها دلار زیان اقتصادی در ایران پیشگیری می کند.
این پژوهشگر دانشگاه شیراز بیان کرد: شناور کردن سطح زیر کشت در سالهای پر بارش و کم بارش از زیانهای دوران خشکسالی می کاهد و بهره برداران را برای افزایش تولید در دوران پر آبی آماده می سازد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: اگر پیش بینی ها روشن کنند که پراکندگی بارش در ماه ها و فصل های سال چگونه است با کاشت گیاهانی که دوره رشد آنها با دوران بارش هماهنگ باشد، می توان از بارش ها بیشترین بهره را برد.
ناظم السادات گفت: اگر دوران پر بارش محدود به سه ماه باشد می توان گیاهانی را کاشت که در این دوره سه ماهه بیشترین رشد داشته باشند و با فرا رسیدن دوران کم آبی به باردهی بنشینند.
وی اضافه کرد : اگر بارش برای یک دوره شش ماهه یا بیشتر ادامه داشته باشد می توان از گونه های مناسب برای چنین دوره ای بهره برد. در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان که دیم زارها و چراگاه ها نقش بنیادینی در اقتصاد کشاورزی دارند، پیش بینی های هواشناسی و اقلیم شناسی نقشی ارزنده در مدیریت کشت و چراگاهها دارند.
ناظم السادات با بیان اینکه کاربرد پیش بینی های هوا و اقلیم شناسی به کارهای کشاورزی محدود نمی شود گفت: هر بخش تولیدی و خدماتی که بخواهد کار خودش را بهینه سازی کند می تواند از این پیش بینی ها بهره مند شود. برای نمونه این پیش بینی ها نقش ارزنده ای در مدیریت سلامت و تندرستی مردم در شهرها دارند.
وی افزود: پیش بینی آلودگی هوا و ریزگردها می تواند کمک بزرگی به شهرداری ها، سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی برای مدیریت تندستی مردم داشته باشد. وزارت نفت می تواند به کمک پیش بینی های هوا شناسی و اقلیم شناسی برنامه ریزی سنجیده ای برای تامین سوخت در استان های گوناگون کشور داشته باشد. بهره وری در صنعت بیمه، توریسم و جهانگردی و انرژی های نو وابستگی تنگاتنگی با پیش بینی های هواشناسی و اقلیم شناسی دارد.
استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: کارهای آبادانی و ترابری کشور نیز وابستگی فراوانی به آب و هوا و پیش بینی آن دارند.گسترش شهرها وابستگی فراوانی به شرایط اقلیمی و توان تامین آب مردم دارد. پیش بینی های بلند مدت چند دهه ای ابزاری کارآمد برای شهرسازی و توسعه شهرها هستند گرچه اهمیت آن در کشور ما بسیار نادانسته است.توان تولید مواد خوراکی و نقش هر کشور در امنیت غذایی جهان نیز وابستگی فراوانی به پیش بینی های بلند مدت اقلیمی دارد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.