به گزارش ایرنا، طرح ایجاد شبکه آتش نشانان دوستدار کتاب در قالب طرح‌های شهر شیراز برای کسب عنوان پنجمین جشنواره پایتختی کتاب ایران است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه این مراسم که با حضور جمعی از نویسندگان، اهالی فرهنگ و فرهنگی نویسان مطبوعات برگزار شد، بیان داشت: امسال در قالب برنامه های شیراز برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران، اصناف مختلف و گروه‌های اجتماعی گوناگون برای ترویج کتابخوانی شبکه هایی را تشکیل می دهند.
مهدی امیدبخش ادامه داد: در نخستین گام در سال گذشته شبکه کافه های دوستدار کتاب شیراز با عنوان دمنوشِ دانش راه اندازی شد و امروز نیز آتش نشانان دوستدار کتاب شیراز این اقدام را صورت دادند.
وی افزود: این شبکه ها به منظور جریان سازی فکری و فرهنگی در حوزه ترویج مطالعه مفید و پر کردنِ اوقات فراغت اقشار مختلف جامعه با کتابخوانی در شهر شیراز ایجاد می شود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: آتش نشانان در کنار خدمت صادقانه و دشوار خود، با توجه به شیفت بندی و حضور 24 ساعته در ایستگاه ها اوقات فراغتی دارند و براین اساس امیدواریم بتوان با تزریق کتاب به ایستگاه های شیراز علاوه بر جریان سازی و تهییج جامعه، کتابخوانی را به عنوان یکی از برنامه های اصلی این قشر مهم جامعه تثبیت کرد.
امیدبخش بیان کرد: در فاز اول این رویداد به 6 ایستگاه آتش‌ نشانی کتاب‌هایی با سقف بودجه 50 میلیون ریال اهدا می‌شود و روند تجهیز تا پایان فصل پاییز به همه ایستگاه های شیراز صورت می‌گیرد؛ افزون بر این، میثاق نامه کتابخوانی توسط آتش نشانِ شیراز امضا خواهد شد.
وی با بیان اینکه 3 شبکه دوستدار کتاب دیگر نیز به زودی در شیراز راه اندازی خواهد شد، ابراز داشت: اطلاعات این شبکه نیز توسط دبیرخانه ستاد هماهنگی پایتخت کتاب ایران در شیراز اعلام خواهد شد.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز نیز بیان داشت: برای بهبود شرایط در زمینه ایمنی جامعه، فرهنگ حرف اول را می زند.
محمد هادی قانع افزود: در شرایط کنونی به صورت میانگین روزانه 80 تا 90 ماموریت توسط آتش نشانان انجام می شود که اگر فضای فرهنگی و آگاهی بیش از پیش در جامعه حکمرفرما شود بدون شک این گونه مشکلات کمرنگ تر خواهد شد.
وی ادامه داد: ایجاد شبکه آتش نشانان دوستدار کتاب برای پر کردنِ اوقات فراغت اندکِ این قشر مهم جامعه، برنامه ای مهم و اثر گذار است که سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز از آن حمایت خواهد کرد.
در این برنامه نمادین سه اثر عروس آب اثر قاسم شکری، هزار توی تاریکی به قلم مهدی جعفری و زخم شیر نوشته صمد طاهری به آتش نشانانِ این ایستگاه اهدا شد و همچنین از نماد شبکه آتش نشانان دوستدار کتاب شیراز رونمایی شد.
نشانِ شبکه آتش نشانان دوستدار کتاب شیراز نیز به صورت نمادین به رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اهدا شد.
طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال 1393 آغاز شد و تا کنون چهار دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال 2001 میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.
لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه داشته است.
در نخستین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، روستای لایزنگان از شهرستان داراب در گروه روستاهای برگزیده کتابخوان بود، همچنین در دوره گذشته، روستای فهلیان شهرستان ممسنی و روستای خواجه‌ جمالی شهرستان نی‌ریز عنوان روستای برگزیده را کسب کردند و روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات نیز در جمع برگزیدگان مرحله پایانی روستا‌های دوستدار کتاب ایران قرار گرفت.
در چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال 96، روستای فهلیان شهرستان ممسنی فارس به عنوان برگزیده برگزیدگان انتخاب شد و شهر صدرای شیراز از میان نامزد‌های پایتختی کتاب ایران عنوان شهر خلاق را به دست آورد.
7375
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.