به گزارش ایرنا، جامعه عشایر استان فارس در زمره جوامع مهم عشایر کشور و یکی از قطب‌های آن به شمار می‌رود و همواره تامین زیرساخت‌های مناسب در حوزه‌های فرهنگی و هنری برای جمعیت 150هزار نفری این عشایر متناسب با نیاز‌های روز اهمیتی ویژه دارد.
این اهمیت آن هنگام برجسته می‌شود که بدانیم ریشه و اصالت همه فعالیت‌های فرهنگی بومی در زمینه‌های مختلف همچون موسیقی، صنایع دستی، هنر‌های تجسمی و... به فعالیت‌های اصیل این گروه باز می‌گردد؛ به بیان دیگر آنچه امروز در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری بومی وجود دارد از سرچشمه فرهنگی عشایری سیراب شده است.
بر همین اساس، طرح جامع فرهنگی و مذهبی عشایر در آذرماه 1395 توسط دولت یازدهم تصویب شد که بر اساس آن مقرر شده است 18 دستگاه متولی فرهنگی به ارائه خدمات فرهنگی به جوامع عشایری همچون جوامع روستایی بپردازند.
در این میان باید از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یاد کرد که در کنار مساجد با انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری در محورهای قرآنی، آموزشی، فرهنگی، هنری، پژوهشی، ورزشی و ... فعالیت می‌کنند.
به گفته دبیر کانون های فرهنگی مساجد فارس، از یک هزار و 203 مرکز کانون‌های فرهنگی مساجد در استان فارس، 690 مرکز شهری و 513 مرکز روستایی است و یک مرکز از این 513 مرکز نیز به ارائه خدمات به عشایر می‌پردازد که در منطقه سیخ‌دارنگون واقع در بخش مرکزی شهرستان شیراز قرار دارد.
حجت الاسلام حسین امیدی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طی جلسات متعددی که با اداره کل امور عشایری گذاشته شده، مقرر است نقاطی برای ایجاد کانون‌های فرهنگی مساجد در مناطق عشایری مختلف معرفی کنند تا برای ثبت آن‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.
وی گفت: براساس قانون اعضای کانون‌های روستایی و یا عشایری از همان خدماتی برخوردار می‌شوند که به کانون‌های شهری ارائه می‌شود.
دبیر کانون‌های فرهنگی مساجد استان فارس با تاکید بر اینکه سیار بودن جامعه عشایری یکی از دلایلی است که تاکنون ارائه خدمات فرهنگی کانون‌های مساجد را به تعویق انداخته است، گفت: راه اندازی این کانون‌ها در زمره برنامه‌های این نهاد قرار دارد، اما تاکنون ارائه خدمات به صورت مطلوب و آنگونه که به مناطق روستایی ارائه شده، میسر نشده است.
همچنین کارشناس امور روستایی و عشایری کانون فرهنگی مساجد فارس با اشاره به برنامه‌های فرهنگی ارائه شده برای جامعه روستایی استان فارس گفت: در این حوزه جشنواره سرود رضوی، برگزاری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و مسابقات کتابخوانی در همه سطوح در راستای ارائه خدمات فرهنگی به مناطق کم‌برخوردار روستایی صورت گرفته است.
علی محمدپور درخصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی در مناطق عشایری نیز خاطرنشان کرد: 5 کانون در شرف تاسیس در استان فارس است که به محض راه‌اندازی از همه خدمات کانون‌های فرهنگی مساجد در شهرها و مناطق روستایی برخوردار می‌شوند.
وی ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های استانی آسیب‌های فرهنگی هر منطقه شناسایی می شود و متناسب با نیاز هر منطقه اقدامات فرهنگی لازم صورت می‌گیرد، برای نمونه در منطقه‌ای که آسیب طلاق یا بیکاری بیشتر است، اقدامات مناسب با آن منطقه اعمال می‌شود و در مناطق عشایری نیز متناسب با نیازسنجی‌ها اقداماتی صورت خواهد گرفت.
این کارشناس مسئول با بیان اینکه تشکیل کانون‌های فرهنگی مساجد در مناطق عشایری یکی از اولویت‌های این حوزه است، ادامه داد: به محض درخواست تاسیس کانون‌های فرهنگی مساجد، در هر نقطه‌ای اقدامات لازم برای ارائه خدمات و ثبت مرکز انجام می‌شود و خدمات‌رسانی صورت می‌گیرد.
استان فارس از قطب‌های عشایر کشور به شمار می‌رود که سه ایل بزرگ قشقایی،‌خمسه و لر و نیز هشت طایفه مستقل عشایری را در بر میگیرد.
ایل قشقایی فارس متشکل از شش طایفه دره شوری، شش بلوکی، عمله، فارسیمدان ،کشکولی بزرگ و کشکولی کوچک است، ایل خمسه نیز از پنج طایفه باصری،کردشولی، عرب،نفر و بهارلو تشکیل شده است؛ همچنین ایل لر ممسنی شامل چهار طایفه بکش، جاوید،دشمن زیاری و رستم است که با احتساب ایل لر بویراحمد علیا با 9 طایفه به همراه هشت طایفه مستقل خانواده ایلیاتی استان فارس را تشکیل می دهند.
در حال حاضر 7 هزار خانواده عشایری معادل 35هزار تن در 120 کانون ثابت اسکان داده شده اند و گروه‌های بیشتری از عشایر خواستار سکونتگاه دائمی در ییلاق یا قشلاق هستند که بر این اساس مطالعات و ارزیابی برای مشخص کردن 204 نقطه در حال انجام است.
این مساله نشان می‌دهد که کمبود امکانات خصوصا در حوزه‌های فرهنگی ممکن است در آینده منجر به پایان کوچ روی عشایر و فراموشی فرهنگ عشایری شود.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.