به گزارش ایرنا حسن شیبانی، پنجشنبه در نشست شورای کشاورزی شهرستان جهرم افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی مسئولان ذی ربط کشور صورت گرفته، کشورهای روسیه، اوکراین، غنا، عراق، گرجستان، تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان برای اجرای آزمایشی طرح کشت فرا سرزمینی برگزیده شده‌اند.
کشت فراسرزمینی به معنای کشت محصولات در کشور دیگر و وارد کردن تولیدات آن به کشور مبدا است.
مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: پس از گزینش کشورهای نامبرده برای اجرای این طرح در نهایت 22 نفر از کشاورزان این استان تصمیم گرفتند در کشور گرجستان، کشت فراسرزمینی انجام دهند و هم اینک شماری از بهره برداران فارس در اراضی این کشور مبادرت به این نوع کشت کرده اند.
شیبانی گفت: همچنین تعداد دیگری از کشاورزان فارس در قالب این طرح، اقدام به کشت گندم در 2هزار هکتار از مزارع جمهوری آذربایجان کرده اند.
او بیان کرد: کشت فراسرزمینی، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند، از این ‌رو کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی همچون آب، زمین و معضلات کشاورزی رنج می‌برند، با استفاده از این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها می توانند مایحتاج خود را تولید و تامین ‌کنند.
شیبانی افزود: در کشورهایی که در همسایگی ایران قرار گرفته، از شرایط آب و هوایی مناسبی برخوردارند و امکان کشت فراسرزمینی در آنها وجود دارد در آنها محصولاتی از جمله گندم، ذرت و انگور به صورت آزمایشی کشت می شود و تسهیلات مناسب و زمین در اختیار بهره برداران ایرانی که راغب به انجام این کار باشند قرار می گیرد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرستان جهرم در حوزه‌ آب یکی از بحرانی‌ ترین شهرستان‌های استان فارس است که متاسفانه ژرفای چاه‌های آب در این شهرستان بسیار زیاد و هم‌ ردیف چاه‌های نفت شده است.

** متخصصان وزارت جهاد کشاورزی به جهرم سفر می کنند
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم با اشاره به موضوع این نشست که با عنوان کشت‌های فرا سرزمینی
برگزار شد، بیان داشت: هدف دولت از اجرای این طرح، انتقال تجربه از کشورهای دیگر به متقاضیان انجام این کار است و این جلسه هم با رویکرد ارایه اطلاعات جامع به داوطلبان سرمایه‌ گذاری در این کشورها برگزار شده است.
علیرضا صحراییان افزود: تاکید و الزامی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در کشورهای نام برده نیست و این نشست هم صرفا برای آگاهی متقاضیانی که قصد مشارکت در اجرای این طرح دارند، برپا شده است.
وی بیان کرد: شهرستان جهرم از قطب‌های مهم تولید مرکبات در جنوب کشور به شمار می آید و با توجه به فرصت سرمایه‌گذاری که فراهم شده و تجارب بالای کشاورزان و باغداران جهرمی، امیدواریم با انجام تحقیقات و سفرهای لازم به کشورهای میزبان در صورت کشت فراسرزمینی، بتوانیم زمینه های تولید محصولات کشاورزی و باغبانی با کیفیت را فراهم کنیم و ضمن وارد کردن این محصولات، صنایع تبدیلی را هم گسترش دهیم.
صحراییان در بخش دیگری از مطالب خود به مساله زوال زودرس درختان مرکبات در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: کشاورزان و متخصصانی از وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی این موضوع به جهرم سفر خواهند کرد.
علیرضا صحراییان افزود: مسئولان در کنار کشاورزان و باغداران جهرمی هستند و می کوشیم اگر اعتباری برای جبران این خسارت اختصاص یافت به کشاورزان زیان دیده پرداخت شود.
در ادامه این نشست، اجرای طرح کشت فرا سرزمینی در کشور گرجستان بررسی و موقعیت‌های جغرافیایی، سرمایه‌گذاری، اداری، آب و هوا، جمعیتی، کشاورزی و امنیتی این کشور تشریح شد.
کشور گرجستان به مرکزیت تفلیس در منطقه قفقاز اوراسیا و در سرحد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
9910 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.