در این یادداشت به اقدام کشور استرالیا در گران کردن نرخ سیگار اشاره کرده و تدبیر اندیشی مشابه را در کشورمان خواستار شده است.
به نوشته این روزنامه، استرالیا زندگی را برای سیگاری‌ها سخت کرده و مالیات تنباکو را 12.5 درصد افزایش داده است.
بر این اساس، مقامات استرالیایی در توجیه بالا بردن قیمت سیگار گفته‌اند که آنها فقط به توصیه سازمان جهانی بهداشت عمل کرده‌اند. این سازمان افزایش میزان مالیات بر تنباکو را یکی از بهترین و کارسازترین شیوه‌ها برای ترک سیگار و جلوگیری از سیگاری شدن کودکان دانسته است.
روزنامه طلوع در تحلیل این خبر چنین نوشته است: این روزها همه‌جا از کوی و برزن گرفته تا محافل و مجالس رسمی و غیررسمی، محوری‌ترین بحث «گرانی» است به‌گونه‌ای که قیمت‌ها از ارزاق عمومی گرفته تا خودرو و لوازم‌خانگی و... داد و فغان همگان را درآورده اما درست برعکس قیمت مواد مخدر و سیگار نه‌تنها افزایشی نیافته بلکه هم ارزان‌تر و هم فراوان‌تر شده و این وضعیت گویای واقعیاتی است که از پشت پرده‌ها رازگشایی می‌کند و باید موردبحث و بررسی قرار گیرد.
توقف و یا کاهش راه‌اندازی واحدهای تولیدی و خدماتی ازیک‌طرف و رشد قارچ‌گونه مراکز عرضه قلیان از سوی دیگر نیز حکایت‌های تلخی از برنامه‌ریزی برای نشانه گرفتن سلامتی جسمی و روحی جامعه دارد که بدون سروصدا و خاموش در حال اجرایی شدن است.
سخن از مبارزه با قاچاق در بیان مسئولان مرتبط و حتی غیر مرتبط هم در رسانه ملی و هم دیگر رسانه‌ها مدام و مستمر شنیده می‌شود؛ اما وجود انواع و اقسام سیگار و سیگارت‌های خارجی بدون افزایش قیمت در سطح معابر عمومی و اماکنی که به عناوین دیگر راه‌اندازی شده، اما بیشترین فعالیت آن‌ها عرضه و فروش دخانیات است نیز گویای اهداف و مقاصد شومی است که می‌تواند جامعه را فلج و مسیر رشد و توسعه را سنگلاخی و سرمایه‌های اصلی و محوری انسانی کشور را فلج کند.
9910/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.