مهرزاد بوستانی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 76 فقره آتش سوزی به مساحت 367 هکتار در مراتع و منابع طبیعی استان فارس رخ داده است.
بوستانی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته 134 مورد آتش سوزی با مساحت 398 هکتار در منابع طبیعی استان فارس رخ داد که از نظر تعداد حدود 45 درصد و از لحاظ وسعت حدود 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد.
وی بزرگ ترین آتش سوزی منابع طبیعی فارس در سال جاری را متعلق به شهرستان فیروزآباد دانست و گفت: در این آتش سوزی که بیست و سوم تیرماه 97 در مراتع کوه برز این شهرستان رخ داد و سه روز ادامه داشت، 152هکتار از عرصه های منابع طبیعی این منطقه که بخشی از آن مرتع و قسمتی دیگر پوشش درختی بود، از بین رفت.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اظهار داشت: فصل گرما و خشکسالی همچنان در استان ادامه دارد و احتمال بروز آتش سوزی نیز هست که از اهالی فارس درخواست دارم با رعایت اصول ایمنی و پیشگیری، از بروز آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی این استان جلوگیری کنند.

** تکرار سریالی آتش زدن بقایای مزارع
وی گفت: تمام آتش سوزی هایی که در منابع طبیعی این استان رخ داده به دلیل سهل انگاری مردم ایجاد شده است خصوصا در زمان هایی که زارعان با استفاده از آتش در مزارع و باغ ها قصد از بین بردن بقایای کشاورزی خود را دارند که در پی آن به دلیل در مجاورت بودن عرصه های منابع طبیعی، آتش سوزی به این اراضی سرایت کرده است.
وی عنوان کرد: عوامل انسانی دیگری نظیر گرم کردن غذا، آتشی که برخی از چوپان ها برای دور کردن حیوانات وحشی می افروزند و یا سهل انگاری افرادی که برای برداشت میوه به مناطق جنگلی می روند، می تواند از دلایل آتش سوزی در مراتع باشد.
بوستانی ادامه داد: آتش زدن بقایای زراعی و باغی ممنوع است اما این تخلفات در استان هنوز انجام می شود و خطر جدی آتش سوزی ، منابع طبیعی فارس را تهدید می کند.
این مقام مسئول گفت: باید مردم نسبت به حفاظت و حراست از پوشش گیاهی این استان حساس باشند و از افروختن آتش در عرصه های منابع طبیعی و گیاهی جدا خودداری کنند.

**استقرار بالگرد برای خاموش کردن آتش
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اظهار داشت: به سبب پیگیری هایی که صورت گرفت و به ویژه پس از وقوع آتش سوزی اخیر در مراتع فیروزآباد، یک فروند بالگرد در شیراز مستقر شده که هنگام آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان از آن استفاده می شود.
بوستانی بیان کرد: مردم فارس می توانند به صورت شبانه روزی آتش سوزی در مراتع و تخریب منابع طبیعی را با شماره تلفن 1504 که هیچ هزینه ای به حسابشان نمی آید، گزارش دهند.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.