به گزارش دریافتی یکشنبه ایرنا از اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی در دیدار فعالان اقتصادی این استان با سفیر جمهوری اسلامی در کشور ایرلند افزود: انتخاب کشور ایرلند به عنوان شریک تجاری استان فارس و تصمیم به افزایش تجارت با این کشور، با توجه به وضعیت مطلوب زیرساخت های اقتصادی ایرلند دارای اهمیت است.
وی در این دیدار که در شیراز برگزار شد با اشاره به انتخاب اتاق بازرگانی فارس به عنوان اتاق معین کشور در سال جاری ادامه داد: هم اینک تدوین استراتژی های کاربردی برای حضور فعالان اقتصادی استان در بازار ایرلند در حال انجام است.
رازقی، مراودات تجاری استان فارس با کشور ایرلند را بسیار کم دانست و اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور تلاش ما ارائه راهکار و ایجاد فضای مراوده تجاری و بازرگانی فعالان اقتصادی استان با کشور ایرلند است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: محصولات شیمیایی، قطعات رایانه، ماشین آلات، دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات حمل و نقل، مدارهای الکتریکی، محصولات کشاورزی و دامی، شیلات، مواد غذایی و دام زنده از اقلام عمده صادراتی کشور ایرلند به سایر نقاط جهان است.
رازقی گفت: از جمله اقلام وارداتی این کشور می توان به غلات، فرآورده های نفتی، ماشین آلات و اتومبیل اشاره کرد.
او اضافه کرد: بر اساس گزارش سال 2018 مجمع جهانی اقتصاد، ایرلند از نظر شاخص رقابت پذیری، در بین 137 کشور جهان در جایگاه 24 قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین این کشور در زیرشاخص های ارزیابی رقابت پذیری همچون انطباق و تطبیق مردم با چالش های جدید، باز بودن فرهنگ ملی نسبت به عقاید خارجی، کنترل آزاد سرمایه گذاران خارجی بر شرکت های داخلی و دارا بودن جذابیت ها و انگیزش های سرمایه گذاری در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
رازقی گفت: بنابراین با توجه به پتانسیل بالای استان فارس در زمینه های مختلف و وضعیت بسیار مناسب شاخص های اقتصادی کشور ایرلند، امکان افزایش صادرات و توسعه مالی استان با بهبود روابط تجاری با این کشور وجود دارد.
او اظهار داشت: نخستین اقدام عملی ایجاد ارتباط با کشور ایرلند، برگزاری هفته شیراز در شهر دوبلین پایتخت کشور ایرلند و برگزاری هفته دوبلین در شهر شیراز خواهد بود که این اقدام می تواند زمینه ساز تعاملات بیشتر فارس و ایرلند باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس تصریح کرد: از برنامه های برگزاری این هفته در کشور ایرلند می توان به معرفی فرهنگ، زمینه های تجاری و نمایشگاه اقتصادی مردم استان فارس اشاره کرد.
رازقی افزود: همچنین میز کشور ایرلند نیز با هدف بررسی زمینه های همکاری و تعامل فارس با این کشور با حضور دستگاه های مختلف در اتاق بازرگانی فارس برگزار می شود.
وی، ایرلند را دروازه ورود استان فارس به اروپا دانست و ادامه داد: هم اینک شرایط برای همکاری دو طرف در زمینه های مختلف از جمله گیاهان دارویی، سرمایه گذاری، کشاورزی و گردشگری فراهم است و اتاق شیراز در حال انجام کار کارشناسی در حوزه های مختلف با کشور ایرلند است که هدف ما دست یابی به راهکارهای مشترک برای انجام فعالیت های اقتصادی و بازرگانی است.
6122 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.