مکان: غزه، فلسطین/ منبع: خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در یازدهمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت تحت عنوان «تظاهرات میلیونی قدس»، 4 فلسطینی از جمله یک نوجوان 14 ساله به شهادت رسیده و بیش از 620 فلسطینی دیگر زخمی شدند که حال 7 نفر از آنان وخیم است. در میان مجروحان یک زن و چندین خبرنگار هم دیده می‌ شود.

نظامیان صهیونیست با شلیک گسترده گاز اشک آور اقدام به سرکوب تظاهرات کنندگان فلسطینی در مناطق مرزی نوار غزه به ویژه جنوب این منطقه کردند که ده‌ ها فلسطینی از جمله چندین کودک بر اثر استنشاق گاز اشک آور دچار خفگی شدند.

اشغالگران صهیونیست به سمت نیروهای امدادگر و خودروهای امدادرسانی نیز تیراندازی کردند.

رژیم صهیونیستی در کنار استقرار هزاران نظامی و شمار زیادی از تک‌ تیراندازان خود، از پهپاد نیز استفاده کرد. پهپادهای صهیونیستی در شیوه تازه‌ ای صدها حلقه لاستیکی را که فلسطینیان برای آتش زدن در مرزها گردآورده بودند، پیش از آغاز تظاهرات آنها، با تاباندن نور لیزری سوزاندند. همچنین ریزپهپادهای صهیونیستی فعال بودند تا بادبادک‌های مشتعلی را که فلسطینیان به سوی آسمان اراضی اشغالی می‌فرستند، در هوا نابود کنند.

روز گذشته هزاران فلسطینی پس از اقامه نماز جمعه راهی نوار مرزی غزه شدند تا در یازدهمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت شرکت کنند.

تظاهرات این هفته از این نظر که همزمان با راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار شد از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار بود.

گروه‌ها و جریان‌ های فلسطینی از چند روز پیش با صدور فراخوان‌ هایی عموم فلسطینیان را به مشارکت گسترده در تظاهرات روز جمعه فراخوانده بودند.

همزمان با تظاهرات غزه در چند کشور دیگر، از جمله ایران، پاکستان، عراق، سوریه و هند نیز تظاهراتی علیه سیاست‌ های رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطینی‌ ها برگزار شد.

در مجموع در دو ماه و نیم اخیر، بدون احتساب قربانیان آخرین جمعه ماه رمضان، دست‌ کم 123 فلسطینی شهید و بیش از 10 هزار تن زخمی شدند؛ دو زن و شماری نوجوان در میان شهدا هستند. با شهادت «رزان النجار» دختر 21 ساله امدادگر در جمعه گذشته، شمار دختران شهدای فلسطینی به دو نفر رسید؛ شماری از شهدا نیز نوجوانان زیر 18 سال بودند.

 

مکان: غزه، فلسطین

منبع: خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.