مکان: ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی/ منبع: الجزیره

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «وینی مادیکیزلا ماندلا» همسر پیشین «نلسون ماندلا» در سن 81 سالگی درگذشت. او در شهر «ژوهانسبورگ» پس از یک بیماری طولانی درگذشت.

این زوج حدود سه دهه نماد مبارزه با آپارتاید بودند.

 

6

 

بر اساس اطلاع خانواده، وینی ماندلا در بیمارستانی در ژوهانسبورگ درگذشته است. وی در ژانویه به دلیل بیماری کلیوی راهی بیمارستان شده بود. 

در بیانیه خانواده وینی ماندلا به این مناسبت آمده است: «او بخش بزرگی از زندگی خود را در راه خدمت به مردم گذراند و به همین دلیل «مادر ملت» لقب گرفت.»

او که مددکار اجتماعی و فعال حقوق زنان بود، در سال 1958 با نلسون ماندلا نخستین رئیس‌ جمهور سیاهپوست آفریقای جنوبی ازدواج کرد. او در آن زمان 24 ساله و همسر دوم ماندلا بود. 

وینی که فعال سیاسی بود بعد از آشنایی با نلسون، بر فعالیت خود افزود و همین باعث شد که این ازدواج بیش از آن که در عرصه حقیقی جاری شود بر روی کاغذ ماند. او نمی‌‌ دانست که قرار است بخش زیادی از زندگی‌ اش را به دور از همسر طی کند.
 
وینی ماندلا در مصاحبه‌ ای گفته است: «من نمی‌ دانستم این راه چقدر سخت است. در ژوئن ما ازدواج کردیم و در سپتامبر در زندان بودم.»

در سال 1962 رژیم آپارتاید نلسون ماندلا را بازداشت کرد. دو سال بعد ماندلا به حبس ابد در جزیره روبن محکوم شد.

 

7

ازدواج نلسون و وینی ماندلا در سال 1957

وینی نه تنها باید بار بزرگ کردن دو دختر خود از ماندلا را بر دوش می‌ کشید بلکه باید مرارت‌ های بازداشت مجدد خود را نیز تحمل می‌ کرد. او در سال 1977 به حومه شهر تبعید شد و در سال 1985  بود که اجازه یافت بار دیگر به وطن خود «سووتو» در حاشیه ژوهانسبورگ بازگردد. مردم او را به نشانه‌ احترام «ماما وتو» می‌ نامیدند. 

 

8

 

او را به دلیل مبارز‌ات و مقاومتش علیه رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی نماد «مبارزه با آپارتاید» خوانده‌ اند.

در سال 1996 این زوج پس از بالا گرفتن اختلافات سیاسی از یکدیگر جدا شدند. با این حال جدایی وی از ماندلا کمترین تاثیری بر جایگاه سیاسی او در میان سیاهان فقیر آفریقای جنوبی نداشت؛ مردمانی که همچنان وینی را صدای خود می‌ دانستند.

مکان: ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

منبع: الجزیره

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.