مکان: هاوایی، آمریکا/ منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ایالت «هاوایی» در غرب آمریکا برای نخستین‌ بار پس از چند دهه، با به صدا درآورن آژیر حمله هسته ای، مانور آمادگی برای ساکنان این جزیره در اقیانوس آرام را برگزار کرد.

این آژیر پس از بیش از سه دهه دوباره در هاوایی شنیده شد و قرار است از این پس در نخستین روز کاری هر ماه تکرار شود.

 

00

0

 

هاوایی که در اقیانوس آرام واقع شده، نزدیک‌ ترین ایالت‌ آمریکا به کره‌ شمالی محسوب می‌ شود. این جزیره به طور ماهانه مانورهای متعددی برای مقابله با سوانح طبیعی از جمله سونامی برگزار می‌ کند، بنابراین شنیدن صدای آژیر خطر برای ساکنان هاوایی امر تازه‌ای نیست؛ اما آژیر خطر حمله هسته ای هم به لحاظ صوتی و هم از لحاظ دستورالعمل‌ های پس از به صدا درآمدن آن با دیگر آژیرها متفاوت است.

این آژیر از ساکنان و گردشگران می‌ خواهد که تا اطلاع ثانوی در پناهگاه‌ ها و اماکن سربسته بمانند و منتشر اطلاعیه و آژیرهای بعدی بمانند.

آخرین باری که ساکنان هاوایی آژیر خطر حمله هسته ای را شنیده‌ بودند، به سال‌ های پایانی جنگ سرد در دهه 80 میلادی باز می‌ گردد.

مقام‌ های هاوایی می‌ گویند هدف از به صدا درآوردن این آژیر، آشنا کردن مردم با صدای متفاوت آن و آمادگی ذهنی آنها برای مواجهه با احتمال چنین واقعه‌ ای همچون سایر سوانح نظیر سونامی است.

این مانور در پی افزایش تنش میان آمریکا و کره‌ شمالی و تازه ترین آزمایش موشکی این کشور که گفته می شود قادر است تمامی مناطق آمریکا را هدف گیرد، برگزار شده است.

پیونگ‌ یانگ در چند ماه گذشته بارها آزمایش‌ های موشکی انجام داده که بر اساس بررسی‌ های کارشناسان نظامی، نشان از پیشرفت و بهبود موشک‌ های قاره‌ پیمای این کشور دارد به طوری که این کشور اکنون ادعا می‌ کند قادر است تمامی نقاط خاک آمریکا را هدف حملات موشکی خود قرار دهد.

 

0000

 

آن طور که برآورد شده موشک بالستیک اخیرا شلیک شده از خاک کره‌ شمالی، می‌ تواند ظرف 20 دقیقه به هاوایی برسد.

هاوایی میزبان مقر فرماندهی آسیا پاسیفیک ارتش آمریکا است و پس از بالا گرفتن تنش ها میان واشنگتن و پیونگ‌ یانگ، پنتاگون سیستم‌ های سپر موشکی بیشتری به سواحل این جزیره اعزام کرده است.

«دیوید آیج» فرماندار هاوایی می گوید مردم باید آمادگی هر حمله ای را داشته باشند.

مکان: هاوایی، آمریکا

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.