با افزایش تحرکات احزاب راست افراطی علیه مسلمانان و مشروعیت بخشیده شدن به آنها از سوی برخی رسانه ها و سیاستمداران، اسلام هراسی در سراسر اروپا افزایش یافته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه دیلی صباح ترکیه در گزارشی نوشت: افزایش  فعالیت های پوپولیست های راست افراطی در سیاست اروپا به تازگی جریان هایی ضد مهاجران و ضد مسلمانان در این قاره به راه انداخته است. این مسئله توجه ها را به تهدیدی جلب می کند که بر اروپا مسلط شده و نقش ارزش های دموکراتیک در سراسر این قاره را کاهش داده است.

با وجود افزایش نشانه های افزایش اسلام هراسی که به لطف رسانه های اجتماعی و افزایش آگاهی در میان جوامع مسلمان دیده می شود، خشونت ها و حوادث زیادی گزارش و یا بررسی نشده است.

افزایش خشونت علیه مهاجران به طور کلی، و مسلمانان به طور خاص، در سال های اخیر به خصوص با توجه به افزایش شمار پناهندگان فراری از مناطق جنگی در خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یافته است.

باید گفت که هیچ قانون بازدارنده ای برای تلقی کردن اسلام هراسی به عنوان یک جرم وجود ندارد، در نتیجه لفاظی ها و حملات ضد اسلامی علیه آنها در جامعه اروپایی افزایش یافته است.

برای مثال با توجه به گزارش اخیر وزارت کشور آلمان، جنایات با انگیزه های با گرایش راست افراطی در سال 2016 به 23555 مورد رسیده که 1698 مورد از آن در مجموعه حملات خشونت آمیز طبقه بندی شده اند.

اگر چه اسلام هراسی یک پدیده تازه رواج یافته نیست، گرایش به سمت آن با تحریک برخی رسانه ها، دانشگاهیان و روزنامه نگاران به طور چشمگیری افزایش یافته است.

پس از سال 1990 و با فروپاشی کمونیسم، نگرش ضد اسلامی در غرب پدید آمد و پس از حملات 11 سپتامبر به اوج خود رسید. بنابراین فضای امروز نتیجه همان نفرت دهه 90 علیه مسلمانان است.

در گزارش یوروپل موسوم به «روند و وضعیت تروریسم اتحادیه اروپا 2016» که خشونت راست افراطی را تحت عنوان «تروریسم» طبقه بندی کرده است می گوید که در سال 2015، جنایات مرتبط با اسلام هراسی علیه مساجد و جامعه مسلمانان افزایش یافته است. برای مثال در لهستان گزارش شده است که در سال 2015 مقایسه با 2013-2014، تعداد موارد خشونت علیه مسلمانان و نهادهای مسلمان دو برابر شده است، و در فرانسه، موارد متعددی از جنایات اسلام ستیزانه از جمله بمب گذاری، خرابکاری و تهدیدات رخ داده است.

در فرانسه و انگلیس که مسلمانان اقلیت بزرگی هستند، اسلام هراسی وجود دارد اما این تعجب آور است که چرا در کشورهایی مانند لهستان، مجارستان یا لتونی چنین پدیده ای باید دیده شود.

رسانه ها یکی از نفوذ ترین ابزارها برای گسترش اسلام هراسی هستند. با این حال نباید تنها رسانه ها را در این خصوص مقصر دانست. آنها تنها بخشی از مشکل هستند. برخی از دانشگاهیان و روشنفکران و سیاستمداران نیز باید به دلیل برخی موضع گیری های خود در این خصوص سرزنش شوند. به علاوه، نمی توان گفت تنها افراد با سطح متوسط آموزشی اسلام هراسی را ترویج می دهند. متاسفانه هر دو طبقه متوسط و نخبگان نیز معمولا اعتقادات اسلام هراسی را به اشتراک می گذارند. به طور خاص، نگرش اسلام هراسانه نخبگان بسیار مهم است چرا که این نگرش آنها به کل جامعه گسترش می یابد.

گزارش سرویس اطلاعات داخلی نشان می دهد مقامات اتریشی در سال 2015 حدود 1690 مورد اتهامات مربوط به افراط گرایی جناح راست دریافت کرده اند که بیشترین میزان طی یک سال می باشد و در مقایسه با 1200 مربوط به سال 2014 با افزایش چشمگیری مواجه شده است.

علاوه بر این، حزب راست افراطی آزادی اتریش (FPO) خواستار اعمال قانونی برای منع نمادهای اسلامی شده و گفته است که اسلام می تواند جامعه اروپایی را از بین ببرد. «گیرت ویلدرز» و حزب آزادی راست افراطی وی نیز خواستار انجام اقدامات مشابهی علیه اقلیت مسلمان در این کشور شده اند.

سرزنش کردن مسلمانان به دلیل ظهور اسلام هراسی با نگرش تروریستی آنها، اغلب به عنوان تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به نگرش اسلام هراسی استفاده می شود.

به عنوان مثال پس از حمله تروریستی در شهر «پاریس» و اعلام وضعیت اضطراری، مسلمانان هدف قرار گرفتند و اسلام هراسی به همه بخش های جامعه گسترش یافت.

در ماه اوت گذشته یک رستوران فرانسوی حاضر نشد به زنی که حجاب بر سر داشت، خدمات بدهد و ادعا کرد که این رستوران به تروریست ها خدمات نمی دهد.

علت اصلی این مشکل نگرش مسلمانان نیست. دلیل اصلی آن، نژاد پرستی در جوامع اروپایی است و اینکه آنها چگونه به غیر اروپایی های می نگرند و چگونه با آنها ارتباط برقرار می کنند.

دیده بان حقوق بشر در سال 2016 گزارشی را منتشر کرد که طی آن اظهار داشت که فرانسه حملات توهین آمیز و تبعیض آمیزی علیه مسلمانان انجام داده است.

اسلام هراسی تهدیدی برای ارزش های اروپایی

با وجود تلاش ها برای اهریمن جلوه دادن مسلمانان به عنوان تروریست، مطالعات نشان می دهد که برای مثال پس از حملات یازده سپتامبر بیشتر مردم در حملات تروریستی راست افراطی، و نه در حملاتی که ادعا می شود مسلمانان عامل آنها بوده اند، کشته شدند.

در حال حاضر تروریسم راست افراطی در واقع در اروپا افزایش یافته و در آینده ای نزدیک خواهیم دید که این ترور، خشونت های جدی در اروپا به راه خواهد انداخت. با این حال متاسفانه این حقیقت در گزارش های رسانه ها منعکس نشده است.

اسلام هراسی تهدیدی واقعی برای ارزش های اصلی اروپا است.

بوندستاگ ماه گذشته با پیش نویسی موافقت کرد که قضات، کارمندان دولتی و سربازان در آلمان را از پوشیدن برقع در محل کار به عنوان یک اقدام امنیتی منع می کند.

در عین حال حزب «ترقی» نروژ روز سه شنبه حجاب در مدارس دولتی را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس تازه ترین گزارش از قاره اروپا، زنان در این قاره 70 درصد بیش از مردان قربانی اسلام هراسی هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.