مکان: کنگو/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش جماران، آتشفشان «نیراگونگو» در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو فوران کرد. دولت کنگو دستور تخلیه شهر گوما با دو میلیون جمعیت را صادر کرد. طبق آخرین خبرها مواد مذاب آتشفشان اکنون به فرودگاه گوما رسیده است.  

شامگاه شنبه اهالی شهر گوما از استشمام بوی گوگرد و درخشش نور قرمز در آسمان خبر دادند. ساعاتی بعد فوران آتشفشان نیراگونگو و روانه‌ شدن جریان گدازه به سمت فرودگاه گوما که در جنوب این کوه قرار دارد، باعث شد مردم تشک‌ ها و دیگر وسایل زندگی خود را بردارند و از خانه‌ های خود فرار کنند.

نماینده پارک ملی ویرونگا که آتشفشان نیراگونگو در آن قرار گرفته از وخامت اوضاع گزارش داده است. او گفت مواد مذاب آتشفشان به فرودگاه شهر گوما رسیده و به سمت ساحل دریاچه کیوو در حرکت است. دریاچه کیوو یکی از دریاچه‌ های بزرگ آفریقا است که در میان کنگو و رواندا قرار دارد. 

به گفته فرماندار نظامی استان کیوو شمالی، که گوما پایتخت آن است فوران آتشفشان حدود ساعت 19 به وقت محلی آغاز شده است.

فرماندار کیوو شمالی ادامه داد که حین تخلیه شهر، پنج نفر در تصادفات کشته شدند. وی افزود که چندین مورد سرقت از مغازه‌ ها و اقدام به فرار از زندان شهر نیز گزارش شده است. وی در حین حال تاکید کرد که وضعیت تحت کنترل است.

خبرگزاری‌ های بین المللی از فرار هزاران نفر از ساکنان گوما به سوی نواحی امن خبر دادند. 

وزارت مدیریت بحران رواندا هم اعلام کرد بیش از 3500 نفر از مرز کنگو وارد این کشور شده و در مدارس و زیارتگاه‌ ها سکنی داده شده‌ اند.

«پاتریک مویایا، وزیر ارتباطات کنگو در توییتی نوشت دولت در حال بررسی اقدامات فوری‌ است و ارزیابی از وضعیت ساکنان ادامه دارد. او همچنین از بازگشت فوری «فلیکس شیسکدی» رئیس جمهور کنگو که به اروپا سفر کرده‌ است خبر داد.

به گفته مقام‌ های کنگو شدت جریان گدازه پس از رسیدن به حومه گوما کند شده است اما گفته می‌ شود جاده اصلی شهر را مسدود کرده است.

رصدخانه ناظر بر نیراگونگو در گزارشی در 10 مه از افزایش فعالیت لرزه‌ ای این کوه از اوایل ماه مه خبر داده بود.

«داریو تدسکو» آتشفشان‌ شناس مستقر در گوما به رویترز گفت فوران این آتشفشان بسیار به فوران سال 2002 نزدیک است و نمی‌ توان پیش‌ بینی کرد که متوقف می‌ شود یا ادامه خواهد داشت.

این نخستین بار نیست که آتشفشان نیراگونگو فوران می‌ کند. آخرین بار این آتشفشان بزرگ در سال 2002 فوران کرد و جان 250 نفر را گرفت و 120 هزار نفر را آواره کرد. در آن زمان هم بیشتر قسمت‌ های شرقی گوما از جمله نیمی از باند فرودگاه گوما با مواد مذاب آتشفشان پوشانده شد. 

اما فوران نیراگونگو با بدترین عواقب در سال 1977 رخ داده است. در فوران آشتفشان در آن زمان بیش از 600 نفر جان خود را از دست دادند. 

در منطقه مرزی کنگو با رواندا و اوگاندا در مجموع شش آتشفشان با ارتفاع بیش از 3000 متر وجود دارد. 

گوما در استان کیوو شمالی پایگاه مهمی برای نیروهای کلاه‌ سبز سازمان ملل متحد است. بسیاری از سازمان‌ های بین‌ المللی و نهادهای غیردولتی نیز در این منطقه فعالیت می‌ کنند. 

 

مکان: کنگو

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.