در یک اقدام تاریخی، مامور سابق پلیس مینیاپولیس در کلیه اتهامات وارده در پرونده قتل جورج فلوید گناهکار شناخته شد. اکنون در شهرهای مختلف آمریکا جشن و شادی برپاست و تدابیر امنیتی ویژه ای از ترس شورش مردمی حکمفرماست.

 

به گزارش جماران، دیلی میل گزارش داد مردم در سراسر آمریکا از ساعاتی پیش در حال برپایی جشن و شادی های خیابانی هستند زیرا «درک شووین» به جرم قتل «جورج فلوید» شهروند آمریکایی آفریقایی تبار مقصر شناخته شد. شهرهای سراسر آمریکا برای اعتراض گسترده در صورت تبرئه این مامور سابق پلیس مینیاپولیس در حالت آماده باش کامل بودند.

هنگامی که هیئت منصفه درک شووین را در قتل جورج فلوید مقصر تشخیص داد  صدها نفر از افرادی که در خارج از دادگستری در مینیاپولیس جمع شده بودند، صدای شادی شان تا داخل سالن دادگاه شنیده می شد.

در یک کلیپ از صحنه، بیشتر جمعیت ساکت بودند تا اینکه کسی فریاد زد: «گناهکار! گناهکار!»

جمعیت بلافاصله با تشویق و بالا و پایین پریدن مردم فوران کرد.

شنیده می شود که شخص دیگری دوباره گروه را ساکت کرده و سپس فریاد زده: «درک شووین مجرم شناخته شد!»

مرد ادامه داد: «نام او را بگو». جمعیت پاسخ دادند: «جورج فلوید!»

شووین به اتهام قتل درجه سه، قتل غیرعمد درجه دو و آدم کشی درجه دو به دلیل مرگ جورج فلوید سیاه پوست غیر مسلح محکوم شد. حداکثر مجازات برای وی تا 75 سال حبس است.

هیات منصفه دادگاهی در شهر مینیاپولیس آمریکا درک شووین، مامور سابق پلیس این شهر را در کلیه اتهامات وارده در پرونده قتل جورج فلوید گناهکار شناخته است. 

این یک حکم تاریخی است چرا که پیش از این و در 165 سال تاریخ ایالت مینه سوتا، «محمد نور» افسر سابق پلیس مینیاپولیس، تنها پلیسی است که به قتل محکوم شده و پرونده تجدید نظر او همچنان در جریان است. نور یک آمریکایی سومالیایی ‌تبار است که سال گذشته به دلیل تیراندازی مرگبار به یک زن به بیش از 12 سال زندان محکوم شده بود. 

هیات منصفه پس از محاکمه سه هفته ای شووین، روز دوشنبه وارد شور شده بود که حکم خود را در دادگاه قرائت کرد.

درک شووین به قتل غیرعمد از طریق یک فعل مجرمانه (قتل درجه دوم)، قتل عمد از طریق ارتکاب یک اقدام خطرناک (قتل درجه سوم) و آدم کشی غیرعمد درجه دوم متهم بود. او در هر سه مورد گناهکار شناخته شد.

جورج فلوید، یک مرد سیاه پوست از ایالت مینه سوتا سال گذشته پس از بازداشت به اتهام ارائه یک اسکناس تقلبی به یک فروشگاه، جان خود را از دست داد.

تصاویر منتشر شده از لحظه بازداشت فلوید که یک مرد سیاه پوست بود، درک شووین را نشان می داد که زانوی خود را به مدت 9 دقیقه و 29 ثانیه بر گردن فلوید که بر روی زمین دراز کشیده شده، قرار داده بود. در این پرونده سه مامور دیگر پلیس هم که در جریان دستگیری جورج فلوید حاضر بودند، بازداشت شدند که با اتهام‌ های سبک ‌تری مواجه هستند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سه شنبه پس از گفت و گو با خانواده جورج فلوید، ابراز امیدواری کرده بود که نظر هیات منصفه عادلانه باشد.

​بایدن افزود: من دعا می کنم که حکم به حق باشد. به نظر من (شواهد) جای شک و تردیدی باقی نمی گذارد.

در آستانه اعلام حکم دادگاه، شهر مینیاپولیس در آماده باش قرار گرفت و بسیاری از فروشگاه ها و ساختمان های اطراف دادگاه پنجره های خود را برای جلوگیری از آسیب احتمالی پوشاندند. شهردار واشنگتن هم از وزارت دفاع آمریکا خواسته بود تا با اعزام سربازان گارد ملی، به حفظ امنیت پایتخت در صورت برگزاری تظاهرات کمک کند.

در جریان محاکمه 45 نفر شهادت دادند، از جمله پزشکان، کارشناسان استفاده از قوه قهریه، ماموران پلیس، رهگذران و کسانی که به فلوید نزدیک بودند.

از 12 عضو هیات منصفه 6 نفر سفیدپوست، 4 نفر سیاهپوست و دو نفر چندنژادی هستند. 7 نفر آنها زن و 5 نفر مرد بودند.

دادستان ها و وکلای مدافع روز دوشنبه آخرین ادله خود بعد از محاکمه ‌ای که سه هفته طول کشید را ارائه کردند.

«اریک نلسون» وکیل شوین استدلال کرد که موکل او کاری را کرد که هر «مامور معقولی» با قرار گرفتن در یک وضعیت «متغیر و سیال» انجام می دهد؛ یعنی زمانی که مردی با هیکل درشت (جورج فلوید) با سه مامور کلنجار می رود.

وکلای مدافع سعی کرده بودند نشان دهند که مرگ فلوید به مصرف مواد مخدر مربوط بود.

نلسون گفت که استفاده فلوید از مواد مخدر قابل توجه بود، چون بدن به استفاده از این مواد واکنش نشان می دهد، به خصوص در کسی که به فشار خون مبتلا بوده.

او همچنین استدلال کرد که بعید است موکل او به طور عامدانه مقررات استفاده از زور را نقض کرده باشد چون می دانست که کل این رویارویی ضبط می شود.

در مقابل دادستان ها سعی کردند نشان دهند که استفاده پلیس از زور بود که به مرگ جورج فلوید منجر شد.

دادستان «استیو اشلایشر» با اشاره به ویدئویی که از زانو زدن پلیس روی گردن جورج فلوید وجود دارد، هیات منصفه را ترغیب کرد «به عقل سلیم مراجعه کنید. به دیدگان خود اعتماد کنید. ماموریت پلیس این نبود. این قتل بود.»

«جری بلَکوِل» دیگر دادستان پرونده در پایان گفت که موضوع آنقدر ساده است که یک کودک هم درک می کند.

او در اشاره به یک شاهد جوان که به رفتار پلیس با جورج فلوید اعتراض کرده بود گفت: در واقع، این کودک موضوع را درک کرد، زمانی که این دختربچه 9 ساله گفت از روی او بلند شود. موضوع به همین سادگی است. از روی او بلند شو. عقل سلیم.

اما لحظات شادی مردم پس از صدور حکم، بسیار دیدنی بود.

جمعیت خارج از دادگاه که تحت تدابیر امنیتی برگزار شد، با پرچم ‌های جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» هنگام اعلام حکم او به شادمانی پرداختند و شعار می ‌دادند، «هر سه اتهام، هر سه اتهام». وکیل خانواده جورج فلوید هم گفت که آنها سرانجام به عدالت دست یافتند.

در خارج از «کاپ فودز»، جایی که فلوید درست قبل از کشته شدن در آنجا بوده است، مردی با چشمان گریان از شادی مردم را تشویق می کرد تا نام او را فریاد بزنند.

در «لوئیزویل» ایالت «کنتاکی» - جایی که سال گذشته «برونا تیلور» کشته شد - شخصی به نام «نیل رابرتسون» گفت: «آن زمان لعنتی است. به امریکا خوش آمدید. زمان آن فرا رسیده است. ما منتظر آن بودیم.»

یک زن از طریق بلندگو فریاد می زند: «او گناهکار است! او گناهکار است! ما نیز باید شهر خود را بسازیم. ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.»

رابرتسون گفت: شما می دانید که چیست.

پس از قرائت حکم، اداره پلیس لس آنجلس اعلام کرد که «با احتیاط فراوان» یک هشدار تاکتیکی داده است. اداره پلیس لس آنجلس در توئیتر خود نوشت: «این بخش در حال پیشگیری است تا اطمینان حاصل کند که منابع کافی برای پاسخگویی به هر شرایط فوق العاده ای وجود دارد. ما همچنان متعهد هستیم که تعادل را در تأمین امنیت عمومی همه و احترام به جامعه حفظ کنیم. ما تلاش می کنیم تا به طور مساوی از هر یک از اعضای جامعه محافظت و خدمت کنیم.»

در واشنگتن دی سی، مردم هنگام ایستادن تماشای صدور حکم در تلویزیون، ایستاده و در حال تشویق و کف زدن در داخل یک رستوران دیده شده اند.

در همین حال، در پورتلند - که از زمان مرگ فلوید بارها و بارها ناآرامی هایی آن را لرزاند - شهردار شهر وضعیت اضطراری را اعلام کرد و خواستار آرامش شد.

وی قبل از صدور حکم اظهار داشت: «من امیدوارم که فارغ از تصمیم هیئت منصفه، پورتلندی ها با در نظر گرفتن امنیت همسایگان خود واکنش نشان دهند.»

در جای دیگر، ده ها هزار نفر از مردم نیویورک قصد دارند با وجود صدور حکم گناهکاری شووین، برای تظاهرات در خیابان ها حضور پیدا کنند.

اعتراضات در مقیاس وسیع امشب در بروکلین و منهتن برنامه ریزی شده است و یک تجمع از ساعت 6 بعدازظهر در میدان تایمز آغاز می شود.

بالگردهای پلیس در بالای شهر در حال گشت زنی هستند.

در فلوریدا، فرماندار روز دوشنبه لایحه قانونی را امضا کرده بود که جرمی جدید به نام «ایجاد رعب و وحشت» را ایجاد می کند که وثیقه معترضان را تا اولین حضور در دادگاه نمی پذیرد.

«رون دسانتیس» روز دوشنبه در امضای لایحه گفت: «اگر شورش کنید، اگر غارت کنید، اگر به دیگران آسیب برسانید، به ویژه اگر در طول یکی از این تجمعات خشونت آمیز به یک افسر اجرای قانون صدمه بزنید، به زندان می روید.»

طبق گزارش پولیتیکو، گزارش شده است که مقامات واشنگتن دی سی در حال بحث و جدال در مورد نصب مجدد نرده های بیرونی پیرامون کنگره آمریکا به دلیل ترس از اعتراضات در روزها یا حتی هفته های آتی هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.