مکان: میانمار/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش جماران، امروز چهارشنبه هم بر فراز بخشی از بزرگترین شهر میانمار توده های دود به چشم می خورد، معترضان موانع وسط خیابان ها را سوزانده و نیروهای امنیتی برای اجرای قانون حکومت نظامی به سمت معترضان بی سلاح ضد کودتا به شکل پیاپی تیراندازی می کنند. آری، اینجا میانمار است ولی به یک منطقه جنگی تبدیل شده است.

ساکنان آسیب دیده از محله صنعتی در یانگون که به یکی از نقاط مهم در اعتراضات سراسری علیه کودتای ارتش نزدیک به هفت هفته پیش تبدیل شده است، فرار کرده اند.

ارتش به طور فزاینده ای نیروهای بیشتری را برای سرکوب تظاهرات به کار گرفته است.

با وجود درگیری های هفته های اخیر که بطور فزاینده ای به کشتار مردم معترض در میانمار انجامیده است اما یک ماه و نیم بعد از کودتای 1 فوریه (13 بهمن)، جنبش اعتراضی سراسری در شهرهای مختلف این کشور 54 میلیون نفری همچنان ادامه دارد و به فلج شدن اقتصاد و فعالیت های دولتی منجر شده است.

در روزهای آغازین این هفته سرکوب اعتراضات در میانمار شدت گرفت و سربازان ارتش و نیروهای پلیس میانمار روز یکشنبه دستکم 51 تن از معترضان به کودتای نظامی در این کشور جنوب آسیا را به قتل رساندند و «یکشنبه سیاه» را در تاریخ این کشور ثبت کردند.

اوایل وقت دوشنبه پیش از شروع مجدد اعتراضات، ده ها تن از معترضان در جنوب میانمار با برگزاری مراسم و روشن کردن شمع یاد کشته شدگان را گرامی داشتند و همچنین خواستار پایان حکومت نظامیان و بازگشت دولت منتخب غیرنظامی شدند.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: از زمان کودتای نظامی در میانمار تاکنون بیش از 2 هزار نفر بازداشت شده‌ اند.

وی با بیان اینکه اخبار بسیار ناراحت کننده ‌ای از اعمال شکنجه و بازداشت غیرقانونی از میانمار وجود دارد، گفت: آمار کشته ‌شدگان در تظاهرات ضد کودتا از اول فوریه به 149 نفر افزایش یافته است.

دوجاریک با تاکید مجدد بر اینکه خشونت ارتش میانمار علیه تظاهرات کنندگان را «وحشتناک» خوانده و بار دیگر خواستار دعوت جامعه جهانی برای بازگرداندن دموکراسی در میانمار شد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل هم مطابق معمول با صدور بیانیه ای ضمن محکوم ساختن سرکوب ها و ابراز حیرت از کشته شدن ده ها معترض در میانمار گفت: کشتن معترضان، بازداشت های خودسرانه و شکنجه های گزارش شده زندانیان ناقض حقوق بشر و مغایر با درخواست های شورای امنیت سازمان ملل است.

گوترش از اعضای جامعه بین المللی خواست که به طور جمعی و همچنین دوجانبه برای کمک به پایان دادن به سرکوب ها در میانمار تلاش کنند. 

 

مکان: میانمار

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.