مکان: هنگ کنگ/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هزاران هنگ‌ کنگی معترض کمتر از 24 ساعت پس از آن که تجمع صلح‌ آمیز آنها با مداخله پلیس به خشونت گراdید، بار دیگر به خیابان‌ ها آمدند.

معترضان هنگ کنگی روز یکشنبه به قصد راهپیمایی دوباره در «باغ چاتر» که در نزدیکی مقر اصلی دولت قرار دارد، در یک راهپیمایی که چندین کیلومتر از خیابان های مرکز شهر را در برمی گرفت، شرکت کردند ولی پلیس با درخواست آنها برای حضور اعتراضی در خیابان‌ ها مخالفت کرد.

رهبران معترضان هنگ‌ کنگی تصمیم پلیس را غیرمنطقی و تهدیدی برای آزاد بیان اعلام کردند، اقدامی که جرقه اولیه حضور خیابانی مردم را با وجود افزایش خطر وقوع خشونت بیشتر میان معترضان و پلیس، زد.

بدین ترتیب از بعد از ظهر یکشنبه برخورد پلیس با معترضان با پرتاب گاز اشک‌آور آغاز شد که در جریان آن بیش از 20 نفر مجروح شدند.

نیروهای ضد شورش پلیس روز شنبه نیز از گاز اشک‌ آور و گلوله‌ های پلاستیکی علیه تظاهرات کنندگان استفاده کردند که با پرتاب سنگ و بطری توسط برخی معترضان مواجه شد.

در جریان تظاهرات روز شنبه حداقل 11 معترض بازداشت و نزدیک به 28 تن از جمله 4 نیروی پلیس مجروح شدند.

هنگ کنگ از حدود دو ماه پیش، کانون اعتراض علیه سیاست‌ های دولت چین بوده است.

لایحه استرداد متهمان به چین از روز 9 ژوئن (19 خرداد) آتش اعتراض‌ ها را در هنگ کنگ شعله‌ ور کرد به‌ طوری که در تاریخ 15 ژوئن دولت ناچار به عقب‌ نشینی شد اما معترضان یک گام به پیش نهاده‌ اند و خواستار استعفای رئیس دولت، انجام اصلاحات، کاهش سلطه چین و توقف خشونت‌ های پلیس هستند.

هنگ‌ کنگ بخشی از خاک کشور چین محسوب می‌ شود که تا دهه 90 میلادی در اجاره انگلیس بوده و از آن زمان در چارچوب توافق موسوم به «یک کشور و دو سیستم» به چین بازگردانده شده است. این منطقه در این سال‌ ها از آزادی‌ های سیاسی - مدنی قابل ملاحظه‌ ای در مقایسه با کشور چین برخوردار بوده، اما مخالفان می‌ گویند پکن در تمام این سال‌ ها تلاش کرده تا گام به گام، ویژگی‌ های دموکراتیک دولت محلی هنگ ‌کنگ را تضعیف کند.

 

مکان: هنگ کنگ

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.