مکان: فرانسه/ منبع: خبرگزاری فرانسه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، درگیری پلیس با معترضان  دیشب در پاریس ادامه یافت.

برای چهارمین هفته متوالی، معترضان به سیاست های اقتصادی «امانوئل ماکرون» موسوم به «جلیقه زردها» در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان آمدند و با پلیس این کشور درگیر شدند. حدود 1000 نفر دستگیر و 135 نفر زخمی شده‌ اند. چند مامور پلیس هم در میان زخمی ها هستند؛ هر چند گفته شده اکثر جراحت‌ ها سطحی بوده است.

 به گفته منابع پلیس بازداشت‌ شدگان سلاح سرد از جمله چوب بیسبال، توپ فلزی و چکش با خود حمل می‌ کرده‌ اند.

مقامات دولتی گزارش دادند که تا بعد از ظهر شنبه حدود 77هزار نفر در سراسر فرانسه دست به حرکت‌ های اعتراضی زده‌ اند.

در چند نقطه‌ پاریس هزاران تن از معترضان راهپیمایی یا تحصن کردند. به گفته‌ پلیس پایتخت فرانسه، تنها در حوالی بلوار شانزلیزه 1500 جلیقه‌ زرد گرد‌‌ آمدند.

ماموران از ساعت‌ ها پیش راه‌ های منتهی به بلوار را بسته یا کنترل کرده بودند. بیش از پنج هزار مامور پلیس برای کنترل اوضاع در خیابان‌ های مرکزی پاریس مستقر شدند.

خیابان‌ های منتهی به کاخ الیزه، اقامتگاه ریاست جمهوری هم با خودروهای زرهی بسته شد. شماری از تظاهرات کنندگان خواستار اشغال کاخ الیزه شدند. 

روز شنبه مغازه‌ های شانزلیزه و اماکن گردشگری، از جمله برج ایفل و موزه لوور تعطیل بود.

جلیقه‌ زردها در صدها منطقه‌ دیگر فرانسه به راهپیمایی و بستن جاده‌ ها و خیابان‌ ها پرداخته‌ اند. در چند شهر بزرگ دیگر فرانسه چون تولوز، بوردو، مارسی و لیون هم جلیقه زردها به خیابان آمدند. اتوبان اصلی شهر لیون در اشغال معترضان بود. 

جلیقه‌ زردها در تظاهرات مناطق گوناگون شعارهایی علیه رئیس‌ جمهور فرانسه سر داده و خواستار استعفای ماکرون شدند.

پلیس برای متفرق کردن آنان از گاز اشک آور استفاده کرد.

اعتراض ها با تاریک شدن هوا هم پایان نیافت.

در واکنش به این اعتراضات گسترده و خشونت‌ در گرفته میان پلیس و معترضان، «ادوارد فیلیپه» نخست وزیر فرانسه گفته است: «دردسرسازان» همچنان فعالند. او خواستار ارتباط بیشتر میان معترضان و دولت شده و گفته «مذاکرات آغاز شده و حالا ضروری است که اتحاد کشور را بازیابیم.»

در سراسر فرانسه حدود 89 هزار مامور پلیس به خیابا‌ن‌ ها اعزام شده‌ بودند.

دولت فرانسه در واکنش به اعتراضات گسترده جلیقه زردها، طرح افزایش بهای سوخت را که قرار بود از ابتدای سال 2019اجرایی شود، لغو و آمادگی خود را برای برآورده‌ کردن خواست ناراضی ها اعلام کرده است.

72 درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه‌ زردها حمایت می‌ کنند. از آغاز اعتراضات تاکنون چهار نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده‌ اند.

 

مکان: فرانسه

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.