جلسه دوره چهارم پارلمان جدید عراق امروز دوشنبه آغاز به کار کرد و رایزنی ها برای تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمانی همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، المیادین گزارش داد پ­ارلمان جدید عراق (دوره چهارم) ظهر امروز دوشنبه اولین جلسه خود را برگزار کرد تا مقدمات تشکیل دولت جدید را فراهم آورد.

برخی منابع گزارش داده اند که بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق به نام فراکسیون «البناء» که رهبری آن را ائتلاف های فتح و قانون بر عهده دارند، از نظر تعداد، از فراکسیون ائتلاف های سائرون و النصر پیش افتاده است. به گفته این منابع، فراکسیون بناء به 145 کرسی دست یافته اند در حالی که فراکسیون دیگر به رهبری ائتلاف النصر و ائتلاف سائرون به 107 کرسی دست یافته اند.

برخی مسئولان عراقی پیش بینی کرده اند 10 نماینده دیگر به فراکسیون البناء ملحق شوند تا تعداد این فراکسیون به 155 نماینده برسد و در نتیجه بزرگ ترین فراکسیون در پارلمان تشکیل شود.

همچنین المیادین گزارش داد که جلسه پارلمان عراق در پی خروج فراکسیون های الفتح و دولت قانون و نیز دو حزب کرد به مدت یک ساعت به تاخیر افتاد.

 

DmKPIvIXgAAkUks

DmKE7cJXcAAjPXV

 

لازم به ذکر است جلسه دوره چهارم پارلمان جدید عراق امروز دوشنبه آغاز به کار کرد. در این جلسه رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس سابق پارلمان به سخنرانی پرداختند.

«فواد معصوم» رئیس‌ جمهور عراق پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم، در سخنرانی خود در جلسه امروز تاکید کرد دوره چهارم پارلمان عراق در شرایط حساس کشور برگزار می‌ شود. در چنین شرایطی عراقی‌ ها نیاز به توسعه مداوم جهت تحقق زندگی شرافتمندانه برای همه، و مشارکت در برقراری صلح داخلی دارند و روابط نتیجه بخش بین قوه مقننه، مجریه و قضائیه باید در چارچوب قانون اساسی باشد.

 

8a80884d-b8b0-4c76-a03c-01eeff8d1058_16x9_1200x676

 

معصوم افزود: باید با فساد، طایفه گرایی و نفرت انگیزی بین عراقیها مبارزه و با تلاش تکفیریها برای آسیب رساندن به کشور خود مقابله کنیم. باید برای تغییر اوضاع فعلی به دور از ملاحظات طایفه ای و مذهبی تلاش کنیم.

پس از او «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در جایگاه قرار گرفت و گفت مرحله مبارزه با داعش را پشت سر گذاشتیم و مرحله آینده، مرحله اصلاحات اقتصادی و سازندگی است. زمانی که دولت را تحویل گرفتم، کشور در انزوای منطقه ای و بین المللی قرار داشت.

العبادی افزود: باید پیروزی تاریخی بر داعش را حفظ کنیم. عراقی ها حق دارند به آزاد کردن شهرهایشان از دست داعش در چهار سال گذشته، افتخار کنند. البته باید گفت که نباید از درد و رنج مردم برای تحقق اهداف سیاسی بهره برداری کرد.

 

1035049331

 

وی در جای دیگری گفت ما خواهان برقراری روابط منطقه‌ ای مبتنی بر عدم مداخله در امور کشورها و احترام متقابل هستیم. خوشبختانه روابط ما با همه کشورها مستحکم شده است. البته از همه کشورها و طرف ها می خواهم از دخالت در امور داخلی عراق خودداری کنند.

در این جلسه از پارلمان، «سلیم الجبوری» رئیس سابق پارلمان هم به سخنرانی پرداخت و گفت: سمتی که در اختیار من بود برایم هیچ امتیازی نداشت و تنها امتیاز آن خدمت به مردم کشورم بود. با وجودی که برخی اختیارات پارلمان از این نهاد سلب شد اما دستاوردهای بسیاری از جمله تصویب قانون احزاب را محقق کردیم.

 

1035049773

 

سلیم الجبوری گفت: عراق به حفظ دستاوردهای سیاسی اش نیاز دارد.

وی خواستار عذرخواهی از ملت به دلیل تاخیر در بازگشت آوارگان شد.

«محمد علی الزینی» که 79 سال دارد، ریاست دوره چهارم پارلمان عراق را در اختیار دارد.

قرار است در ادامه اسامی نمایندگان قرائت شود و آنها به ادای سوگند بپردازند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.