گزارش جی پلاس/ محققان ابداع کردند؛

روش جدیدی برای درمان ترس از ارتفاع!

محققان به تازگی نوعی آزمایش بالینی انجام داده‌اند که با کمک واقعیت مجازی توانسته‌اند ترس از ارتفاع را در افراد درمان کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان، تحقیقاتی را روی افرادی که ترس از ارتفاع دارند، انجام داده و دریافتند که استفاده از واقعیت مجازی در آنها باعث کاهش ترس می‌شود. شرکت‌کننده‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند، با قرار گرفتن در ارتفاع ترس کم‌تری را تجربه کرده‌اند.

برخلاف دیگر درمان‌های واقعیت مجازی که یک درمانگر در دنیای واقعی، بیمار را در فرآیند درمان هدایت می‌کند، در سیستم جدید واقعیت مجازی، یک شخصیت کارتونی در روند درمان، بیمار را به صورت مجازی همراهی می‌کند. این نوع سیستم مشاوره که به طور کاملا خودکار انجام می‌شود، برای درمان ترس‌های بیمارگونه و دیگر اختلالات روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع، واقعیت مجازی، درمانی رو به جلو محسوب می‌شود. این سیستم جدید به افرادی کمک می‌کند که در مواجهه با پزشک احساس راحتی نمی‌کنند یا قادر به صحبت چهره به چهره با آنها نیستند. کاربران این سیستم مجازی جدید، با استفاده از هدست واقعیت مجازی، خود را در این برنامه غوطه‌ور می‌کنند. این هدست با دست قابل کنترل بوده و مجهز به هدفون است. مشاور و راهنمای کارتونی، کاربر را در یک مجتمع اداری 10 طبقه مجازی هدایت می‌کند که طبقات فوقانی مانند طبقه همکف به نظر می‌رسد. در هر طبقه، کاربر کارهای از پیش طراحی شده را باید انجام دهد تا واکنش‌های او نسبت به ترس ارزیابی شود و از این طریق به او آموزش داده شود که چگونه بر ترسش غلبه کند.

این اقدامات طراحی شده از کارهای ساده‌تری مانند ایستادن نزدیک لبه بالکن‌هایی با حفاظ کوتاه شروع می‌شود و به چالش‌های سخت‌تری از قبیل حرکت روی یک سکوی متحرک در فضای باز می‌رسد. فرد با انجام این فعالیت‌ها، موقعیت‌هایی را تجربه می‌کند که ایمن ماندن در ارتفاع را در ذهن او حک می‌کند و این امر می‌تواند ترس‌های کهنه او را از خاطره‌اش پاک کند.

به گزارش جی پلاس؛ محققان، این آزمایش را طی دو هفته، در 6 جلسه 30 دقیقه‌ای روی افراد داوطلب انجام دادند. افرادی که با سیستم واقعیت مجازی جدید تحت درمان قرار گرفته بودند، بعد از درمان حضور در ارتفاع را با موفقیت تجربه کردند و توانستند در ارتفاع‌هایی حاضر شوند که پیش از آن به خاطر ترس نمی‌توانستند تجربه کنند.

دیدگاه تان را بنویسید