گزارش جی پلاس؛

توکیو برای المپیک 2020، خیابان‌ خورشیدی می‌سازد

توکیو در نظر دارد با در پیش بودن مسابقات المپیک 2020، خیابان‌های خورشیدی بسازد که قادرند از طریق پنل‌های خورشیدی تعبیه شده در قسمت زیر سطح خیابان، انرژی را جمع کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌ پلاس، با هدف تبدیل شهر توکیو به شهری دوستدار محیط‌زیست، شهرداری آن قصد دارد تا قبل از شروع مسابقات المپیک و پارالمپیک 2020، خیابان‌های خورشیدی را در سطح شهر راه‌اندازی کند تا از این طریق نتواند مقدار زیادی انرژی را از نور خورشید به دست آورد.

انتظار می‌رود سال آینده، توکیو شاهد تحولی عظیم باشد که آن را جزو شهرهای پیشرفته قرار دهد. برای اولین بار در ماه مه، یک خیابان خورشیدی در پارکینگ فروشگاه Seven-Eleven واقع در کاناگاوای ژاپن نصب شد.  

در این خیابان خورشیدی، سیستمی متشکل از پنل‌های نصب شده روی سطح مسیر تعبیه شده است که سطح این پنل‌ها هم با رزین خاصی پوشانده شده تا دوام آن را بالاتر ببرد. خودروها و وسایل نقلیه قادر به حرکت روی این پنل‌ها هستند. خیابان‌های خورشیدی، پیش از این هم در متروی فرانسه و در مسیر دوچرخه در هلند مورد استفاده قرار گرفته بود.

یکی از مدیران فروشگاه Seven-Eleven معتقد است که سیستم خیابان خورشیدی سالانه 16 هزار و 145 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و حدود 9 درصد کل برق مصرفی فروشگاه را تأمین می‌کند. دانشمندان معتقدند که با راه‌اندازی انرژی‌های تجدیدپذیر، تا سال 2030، حدود 30 درصد در مصرف انرژی در توکیو صرفه‌جویی می‌شود؛ این در حالی است که هدف تعیین شده برای سال 2016 حدود 12 درصد بود.

تنها مشکلی که وجود دارد، هزینه‌های بالای ساخت خیابان‌های خورشیدی است و به همین دلیل معمولا این فناوری به تولید انبوه نمی‌رسد. نصب یک کیلومتر خیابان خورشیدی در فرانسه قریب 5 میلیون یورو هزینه دربردارد. قرار است تا پیش از المپیک 2020، مابقی شهر نیز با خیابان‌های خورشیدی مزین شوند.

دیدگاه تان را بنویسید