گزارش جی پلاس/ کشف جدید دانشمندان؛

احساس خوشبختی حیوان در گرو ارتباط با انسان!

دانشمندانی که در یک پارک آبی در نزدیکی پاریس روی دلفین‌ها کار می‌کنند، تلاش کرده‌اند تا احساس حیوانات را درباره جنبه‌های مختلف زندگی آنها زمانی که در اسارت هستندف اندازه‌گیری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان برای اولین بار اسارت را از نقطه‌نظر حیوانات مورد بررسی قرار داده‌اند و در اولین تلاش خود، روی دلفین‌ها آزمایش کرده‌اند که مشاهده کنند این حیوانات در زمان اسارت چه واکنش و احساسی دارند. آنها دریافتند که پستانداران آبزی بیشتر با انسان آشنا و شناخته شده در ارتباط هستند.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که هر چه ارتباط انسان و حیوان تنگاتنگ‌تر باشد، حیوان احساس خوشبختی بیشتری می‌کند. دانشمندان دانشگاه پاریس رفتاری این دلفین‌ها را در آزمایشگاه این دانشگاه مورد ارزیابی قرار دادند. آنها آزمایش‌هایی را طراحی کردند تا بتوانند از این طریق، رفتار دلفین‌ها را کدگذاری کنند. برخی حالات فیزیکی این جانور بیانگر احساس این حیوانات را نشان می‌دهد.

آنها به دنبال آن هستند که بدانند دلفین‌ها در اسارت تمایل به انجام چه فعالیت‌هایی دارند. محققان برای این کار سه نوع فعالیت را روی دلفین‌ها آزمایش کردند: در مورد اول، از یک مربی برای بازی با دلفین‌ها استفاده کردند؛ اسباب‌بازی‌هایی را داخل استخر محل حضور آنها انداختند؛ و در حالت سوم، دلفین‌ها را تحت کنترل گرفتند. دلفین‌هایی که فعالیت بیشتری داخل استخر داشتند، زمان بیشتری را لبه استخر می‌گذرانند.  

دولت فرانسه چندی پیش نگهداری دلفین‌ها را در پارک‌های آبی و در اسارت ممنوع کرده بود. محققان بر این باورند که ایجاد امکانی برای دلفین‌ها که بتوانند نوزادانشان را خودشان بزرگ کنند، مسأله‌ای حیاتی برای خوشحال شدن آنها به شمار می‌رود.

محققان معتقدند که دلفین‌ها در حیات‌وحش خوشحال‌تر از زمان اسارت هستند. اما دلفین‌هایی که در اسارت متولد می‌شوند، در اسارت شادتر هستند زیرا اینجا محیط زندگی آنها شده است. جهش دلفین‌ها از آب در جلسه‌های آموزشی، روش هوشمندانه و کنجکاوانه این حیوان برای آمدن به لبه استخر را نشان می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه منچستر که رفتار اجتماعی پستانداران حیات وحش دریایی را بررسی می‌کنند، به این نکته اشاره کرده‌اند که این مطالعات به طور دقیق بیانگر آن نیستند که آیا یک دلفین اسیر خوشحال‌تر است یا دلفینی که در حیات وحش آزاد است. اما این کشف جالبی است که نشان می‌دهد دلفین‌هایی که در اسارت هستند، به دنبال برقراری ارتباط با انسان‌ها هستند. اما از سوی دیگر، وقتی دلفینی به دنبال ارتباط با انسان است، این بدان معنا نیست که اگر قدرت انتخاب داشت، همین سبک زندگی را انتخاب می‌کرد.

دیدگاه تان را بنویسید