گزارش جی پلاس/ با فناوری محققان آلمانی؛

بدنتان را کنترل از راه دور کنید!

محققان آلمانی، نوعی برچسب‌ پوستی را ابداع کرده‌اند که با قرار گرفتن روی نقاط مختلف پوست، توانمندی‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهند و افراد از طریق آنها می‌توانند از بدن خود به عنوان یک دستگاه کنترل از راه دور استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان دانشگاه «سارلند» آلمان در سال 2015 از نوعی برچسب‌های پوستی موسوم به  iSkin را رونمایی کردند که با قرار گرفتن روی بدن، آن را به دستگاه‌هایی کنترل از راه دور تبدیل می‌کند. محققان در حال حاضر این فناوری را در قالب پوست چندلمسی تولید کرده‌اند. 

آنها با پرینت جوهری این برچسب روی لایه نازکی از پلاستیک «پلی‌اتیلن ترفتالات» در کم‌تر از یک دقیقه، آن را در هر نقطه‌ای از بدن می‌چسبانند. این پوست چند لمسی را می‌توان در هر شکل دوبعدی ساخت. این پوست از دو لایه از الکترودهایی تشکیل شده است که در ردیف‌ها و ستون‌هایی کنار هم قرار گرفته‌اند و یک شبکه را ایجاد کرده‌اند. 

در این شکل، هر بخش از این پوست به گونه‌ای سیم‌کشی شده است که بتوان از آن به عنوان یک میکروتراشه کنترل از راه دور استفاده کرد و به میکروکامپیوتری کوچک که با نیروی باتری کار می‌کند، قابل اتصال است. 

این تراشه، به طور دائم ظرفیت الکتریکی را در هر تقاطع از الکترودهای شبکه اندازه‌گیری می‌کند. زمانی که کاربر، این پوست چندلمسی را در هر نقطه‌ای از بدن لمس می‌کند، اثرانگشت‌های کاربر رسانای الکتریسیته می‌شوند و امکان تخلیه شارژ را در تقاطع الکترودها می‌دهد.

این تراشه، تغییرات ایجاد شده در ظرفیت را شناسایی کرده و آن را به عنوان یک نقطه لمس در آن نقطه ثبت می‌کند و نیز قادر است این کار را برای چند نقطه لمس را به طور همزمان انجام دهد. سیگنال‌های ایجاد شده برای جداسازی دستگاه‌های الکترونیکی به طور بی‌سیم منتقل می‌شوند که باعث می‌شود بسته به نوع لمس تشخیص داده شده، کارهای مختلفی را انجام دهند. 

محققان تاکنون از این فناوری برای ایجاد چهار رابط مختلف با قابلیت کنترل لمسی استفاده می‌کردند. این رابط‌ها شامل دستبندی است که چرخش دو انگشتی روی آن به کاربر امکان می‌دهد که بتواند رنگ لامپ LED را تغییر دهد و با کشیدن دو انگشت روی دستبند، نور لامپ را کنترل کنند. 

برچسب‌هایی که پشت گوش قرار می‌گیرند، به کاربر امکان می‌دهد با بالا و پایین کشیدن انگشت روی آن، صدای موسیقی را کنترل کند و با راست و چپ بردن انگشت روی چسب، ترک‌های موسیقی را تغییر دهد و حتی با فشار دادن انگشت روی آن، موسیقی را متوقف کند. 

کاربر با فشار دادن برچسب‌هایی که روی ساعد قرار می‌گیرند، می‌تواند از طریق گوشی‌های هوشمند پیام متنی ارسال کند. برچسب‌های کف دست به کاربر امکان پاسخگویی یا رد تماس از گوشی هوشمند را تنها با لمس برچسب می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید