جی پلاس/ محققان کشف کردند؛

حلزونی که مانند گیاهان فتوسنتز می‌کند!

محققان یک حلزون دریایی را پیدا کرده‌اند که مانند پنل‌ خورشیدی، با مکیدن مواد خام جلبک‌ها، انرژی مورد نیاز برای حیات را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ طبق مطالعاتی که دانشمندان دانشگاه روتگرز انجام داده‌اند، یک حلزون دریایی با مکیدن مواد خام جلبک‌ها قادر است انرژی مورد نیاز برای ادامه حیات خود را از انرژی خورشیدی تأمین کنند. این دقیقا مانند افزودن پنل‌های خورشیدی به بدن عمل می‌کند.

این امر از آنجا غیرعادی به نظر می‌رسد که یک موجود زنده‌ (به غیر از گیاه) به روشی شبیه به گیاهان فتوسنتز می‌کند و با این روش زنده می‌ماند. ‎این حلزون دریایی تا بیش از 5 سانتی‌متر رشد می‌کند و در مناطق بین «نوا اسکوشیا» در سواحل جنوب شرقی کانادا، کانادا و «تاکستان مارتا»، ماساچوست و فلوریدا یافت می‌شود.

حلزون‌های دریایی جوان جلبک‌های قهوه‌ای غیرسمی را می‌خورند و از این طریق فتوسنتز می‌کنند و به نوعی از انرژی خورشیدی بهره‌مند می‌شوند. آنها، اندامک‌های کوچک موسوم به پلاستیدها را از جلبک می‌ربایند که شبیه پنل‌های خورشیدی کوچک عمل می‌کنند و آنها را در پوشش روده‌ای ذخیره می‌کنند.

فتوسنتز فرآیندی است که در آن، جلبک‌ها و سایر گیاهان از نور خورشید برای تولید انرژی شیمیایی گرفته شده از آب و دی‌اکسید کربن استفاده می‌کنند. پلاستیدهای جلبک قهوه‌ای، اندام‌های فوتوسنتزی مانند اندام‌های حیوانات و انسان‌ها و مجهز به کلروفیل هستند که رنگدانه‌ای برای جذب نور محسوب می‌شود.

145639-004-C3D73DB5

از آنجایی که دیواری بین سلول‌های مجاور در بدن این جلبک خاص وجود ندارد و حلزون به راحتی می‌تواند پلاستیدها و هسته‌های سلولی را با لوله‌های بلند از آن بردارند، این جلبک‌ منبع غذایی ایده‌آلی به شمار می‌رود. زمانی که حلزون دریایی حفره‌ای را در دیواره خارجی سلول ایجاد می‌کند، می‌تواند محتویات سلول را مکش کرده و تمام پلاستیدهای جلبک را به طور یک‌جا جمع‌آوری کند.

دانشمندان معتقدند که حلزون‌های دریایی، این پلاستیدها را دزدیده و مانند شتر که چربی‌های خود را در کوهان ذخیره می‌کند، در جایی در بدن انبار می‌کنند تا در شرایط سخت از آن استفاده کنند.

دیدگاه تان را بنویسید