گزارش جی پلاس/ توسط کمپانی ژاپنی ساخته شد؛

عینک هوشمندی که متن را به صدا تبدیل می‌کند

یک کمپانی ژاپنی عینک هوشمندی تولید کرده است که متن نوشتاری را تبدیل به صدا می‌کند و از این طریق می‌تواند به بیمارانی که دچار نقص بینایی هستند، کمک کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ کمپانی ژاپنی Oton Glass عینک هوشمندی تولید کرده است که می‌تواند متن را به صدا تبدیل کند. این عینک‌ها به بیمارانی که دچار نقص در بینایی هستند، کمک می‌کند تا از متن‌های نوشتاری که در اطرافشان وجود دارد، مطلع شوند.

بیمارانی که مشکلات بینایی دارند معمولا در خواندن و درک متون نوشتاری دچار مشکل هستند اما این کمپانی با تولید عینک‌های هوشمند توانسته این مسئله را برطرف کنند. این عینک با استفاده از دو دوربین و یک هدفون که هر دو روی قاب عینک تعبیه شده‌اند، متن‌های نوشتاری را در قالب صدا ترجمه می‌کنند.

نیمی از لنز استفاده شده در این عینک آینه‌ای است که ناحیه پشت چشم کاربر را روی دوربین اول منعکس می‌کند. این دوربین حرکات چشم فرد را ردیابی می‌کند و در حالی که دوربین دوم تصویر متن را ثبت می‌کند، دوربین اول پلک زدن‌های فرد را نیز تشخیص می‌دهد.

کاربران در حالی که عینک روی صورتشان قرار دارد به متنی که قادر به خواندن آن نیستند نگاه می‌کنند و با پلک زدن، عملکرد عینک آغاز می‌شود. محققان از کامپیوتر Raspberry Pi در این عینک هوشمند استفاده کرده‌اند که کلمات ثبت شده را به سیستم ابری این کامپیوتر می‌فرستد. این کامپیوتر، متن را پردازش کرده و آن را به صدایی تبدیل می‌کند که از طریق هدفون پخش می‌شود.

چنانچه این سیستم کامپیوتری قادر به شناسایی و تبدیل کلمات نباشد، تصاویر مربوط به کلمات را به کارگری از راه دور می‌فرستد که می‌تواند آنها را رمزگشایی کند. عینک هوشمند Oton Glass عملکردی مشابه Google Translate دارد، غیر از این که در Google Translate، کاربران باید گوشی خود را روی متن بگیرند.

در مقایسه، استفاده از عینک هوشمند بسیار راحت‌تر است و تولیدکنندگان آن امیدوارند که مبتلایان به اختلالات حسی بتوانند از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند. قیمت این عینک حدود 47 دلار خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید