فیلتر شدن ویکی پدیا در ترکیه!

دولت ترکیه دانشنامه آنلاین آزاد ویکی پدیا را از دسترس خارج کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نخستین اخبار در خصوص مسدود شدن ویکی پدیا در وب سایت Turkey Blocks و حدود ساعت یک بامداد روز گذشته منتشر شد.


این وبسایت که برای معرفی وبسایت هایی که توسط دولت ترکیه مسدود می شوند راه اندازی شده، گزارش کرد که فیلتر این وبسایت توسط دادگاه کیفری آنکارا مورد تایید قرار گرفته است.


با این اقدام، ترکیه نیز به چین می پیوندد. این دو کشور در حال حاضر ویکی پدیا را بطور کامل از دسترس خارج کرده اند.

 

ویکی پدیا

 

 

ویکی پدیا

 


از زمان کودتای نافرجام ماه جولای گذشته، رجب طیب اردوغان کنترل دولت بر رسانه های ترکیه را بسیار تشدید کرده است.


دولت ترکیه همچنین اقدامات شدیدی را در مورد مخالفان خود در کشور اجرا کرده است. به گزارش اسوشیتدپرس به نقل از Globe and Mail کانادا، حداقل 4000 کارمند به دستور دولت اردوغان، از پست های خود اخراج شده اند. تا کنون، 47 هزار نفر دستگیر و صد هزار نفر به ارتباط با عوامل کودتا متهم شده اند.


پس از رفراندوم اخیر در خصوص سیستم سیاسی آینده ی ترکیه، تنش ها شدت پیدا کرده اند. در این رفراندوم با تفاوت کمی رای به اعطای قدرت بیشتر به اردوغان داده شد.


چند ساعت پس از انتشار خبر فیلتر ویکی پدیا در ترکیه، بنیانگذار این دانشنامه آنلاین، جیمی ویلز، در توییتی در این خصوص اظهار نظر کرد.

 

ویکی پدیا

 


دولت ترکیه اعلام کرده اگر ویکی پدیا در خصوص درخواست های این دولت در مورد ویرایش محتوای موجود در این وبسایت موافقت کند، دسترسی به آن مجدد مقدور خواهد شد.


گفته می شود در ویکی پدیا دولت ترکیه به عنوان "دولت حامی تروریست" خطاب شده است. دولت ترکیه از ویکی پدیا خواسته تا دفتری در این کشور افتتاح و بر اساس قوانین بین المللی فعالیت کند و در "اقدامات ضد دولت ترکیه" شرکت نکند.

 

دیدگاه تان را بنویسید