سوسک ها چگونه می بینند؟

هرچند سوسک یک حشره زمخت است اما بدون تردید نمونه بارز تکامل و یکی از زیرک ترین حشرات به شمار می رود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سوسک ها که صدها میلیون سال است در زمین به تکاپو می پردازند، اخیرا نظر محققان دانشگاه Oulu فنلاند را به خود جلب کرده اند. برای دانشمندان این پرسش مطرح شده است که سوسک ها چگونه در تاریکی شب دید خوبی داشته و راه خود را به آسانی می یابند؟ نتایج تحقیقاتی که بر روی سوسک ها صورت گرفته نشان داد که این حشرات دارای دوربین هایی ویژه ای در سر خود هستند که قابلیت تصویربرداری با سرعت پایین دارند. در این بررسی، محققان سوسک ها را به کمک واقعیت مجازی مورد آزمایش قرار دادند.

محققان تعدادی سوسک را در یک توپ ردیابی کوچک قرار دادند که نمایشگر هایی کروی در اطراف آن قرار گرفته بود. روی این نمایشگرها خطوط غیر ثابت سفید و سیاه رنگی تعبیه شده بودند. این دستگاه واکنشی در سوسک ها ایجاد می کرد تا به طرف خطوط حرکت کنند. محققان به علاوه یک میکروالکترود در چشم یکی از سوسک ها قرار دادند تا وقتی سلول های گیرنده نوری یک فوتون دریافت کردند، سیگنال الکتریکی ثبت شود. محققان سپس به تدریج نور نمایشگر ها را کم کردند تا به جایی رسید که پایین تر از آستانه بینایی بسیاری از موجودات بود.

در این حالت باز هم هر گیرنده نوری در هر ثانیه یک فوتون در یافت می کرد. هرچند این میزان برای بینایی بسیاری از موجودات کم به نظر می رسد اما برای سوسک ها کافی است و در نور بسیار کم نیز باز به راحتی خطوط را رویت می کردند. به این ترتیب محققان به این نتیجه رسیدند که سوسک ها قادر هستند اطلاعاتی از گیرنده های نوری چشمشان دریافت کنند و تصویر مورد نیاز خود را شکل دهند. این دقیقا همان رویه ای است که در دوربین های تصویر برداری با سرعت کم از آن استفاده می شود. البته سوسک ها در این زمینه تنها نیستند و برخی حشرات دیگر نیز جهان اطراف خود را در تاریکی از این طریق می بینند. اگر دانشمندان موفق شوند به عملکرد سیستم های عصبی این حشرات پی ببرند، می توانند توانایی دید انسان را نیز در تاریکی ارتقا بخشند.

 

برگرفته از geek

دیدگاه تان را بنویسید