جماران؛

خطر سیاه سرفه برای نوزادان

موسسه روبرت کخ در آلمان در مورد سیاه سرفه که به طور یکسان به بزرگسالان و کودکان حمله می کند هشدار داد .

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ به نقل از مجله سلامتی، در این گزارش چند خبر علمی کوتاه آمده است؛

افسانه ها حاکی از آن است که این جزیره به پرورش کرم ابریشم معروف بود و کشاورزان از گربه ها نگهداری می کردند زیرا آنها موش ها را دفع می کردند و از پیله های کرم ابریشم در برابر جوندگان محافظت می کردند.


 

ماهیگیران جزیره نیز به طور سنتی بر این باورند که گربه ها از جمله مقادیر زیادی ماهی، شانس می آورند.

افسانه دیگری می گوید که ماهیگیران رفتار گربه ها را مشاهده می کنند تا نکاتی را در مورد آب و هوای آینده قبل از رفتن به دریا دریافت کنند.

ساکنان جزیره از دیرباز با گربه ها همزیستی داشته اند. اما یک روز، یک ماهیگیر به طور تصادفی گربه ای را در حین کار زخمی کرد.

بیش از 100 گربه به همراه حدود 50 نفر در تاشیروجیما زندگی می کنند. در امتداد جاده ای آسفالته که حدود دو کیلومتر بین دو بندر جزیره امتداد دارد، گربه ها خود را تمیز می کنند و با گربه های دیگر مخلوط می شوند.

تعداد کمی کافه و هاستل وجود دارد و بیشتر گربه ها به گردشگرانی عادت دارند که در اطراف جزیره در حال نوازش حیوانات دوستانه هستند.

کشف گونه جدیدی از سویا

دانشمندان دانشگاه علوم کشاورزی Voronezh در روسیه با همکاری دانشمندان موسسه ژنتیک و سلول های آکادمی علوم بلاروس، گونه جدیدی از سویا را ارائه کرده اند که زود بلوغ و سرشار از پروتئین است.

دکتر تاتیانا واشنکو، از دانشگاه ورونژ، اظهار داشت که گونه جدید، که "واسیلیسا" نام داشت، به سرعت بالغ می شود، بهره وری آن به 2.9 تن در هکتار می رسد و محتوای پروتئین آن بیش از 40٪ است.


 

وی با بیان اینکه کار برای تهیه این رقم سویا حدود ده سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: با کشت صحیح 25 درصد سود بیشتری حاصل می شود.

واشچنکو با بیان اینکه واریته جدید "واسیلیسا" در رکورد دستاوردهای انتخابی دولت ثبت شد و حق اختراع را به دست آورد، تاکید کرد که این دانشگاه دستاوردهای دیگری در زمینه سویا دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

 خطر سیاه سرفه برای نوزادان

موسسه روبرت کخ در آلمان در مورد سیاه سرفه که به طور یکسان به بزرگسالان و کودکان حمله می کند هشدار داد و خاطرنشان کرد که این سرفه متناوب و شبیه پارس است که هنگام تنفس آن صدا با صداهایی همراه است که گویی فرد در حال نفس کشیدن است.



وی تصریح کرد: علت سیاه سرفه عفونت با باکتری Bordetella است که از طریق قطرات منتقل می شود. این موسسه افزود که سیاه سرفه برای نوزادان، به ویژه کودکان زیر یک سال، خطری قریب الوقوع دارد، زیرا خطر ابتلا به آپنه را افزایش می دهد که زندگی را تهدید می کند. سیاه سرفه با آنتی بیوتیک درمان می شود و واکسن آن از سن دو ماهگی در دسترس است.

 

دیدگاه تان را بنویسید