اگر زمین از چرخش بایستد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر زمین به طور ناگهانی چرخش خود را متوقف کند، فاجعه بار خواهد بود و تقریباً همه چیز، با سرعت فعلی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اگرچه زمین همیشه در حال چرخش است، اما ما نمی‌توانیم آن را احساس کنیم؛ ولی اگر از چرخش باز ایستد چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر زمین به طور ناگهانی چرخش خود را متوقف کند، فاجعه بار خواهد بود و تقریباً همه و هر چیزی که به سیاره متصل نیست، با سرعت فعلی به حرکت خود ادامه می‌دهد. 

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ چرخش زمین، در سریع‌ترین حالت خود که در امتداد خط استوا است، حدود ۱۰۰۰ مایل در ساعت (۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت) است.

اندرو لیدن، اخترفیزیکدان در ایالت بولینگ گرین می‌گوید: در صورت توقف چرخش زمین، فراوانی موادی که به طور معمول در حال چرخش هستند باعث می‌شود که به حرکت خود ادامه دهند، بنابراین آن‌ها از سطح زمین جدا می‌شوند و اساساً در مدار پایین زمین به گردش خود ادامه خواهند داد.

لیدن افزود: تنها قسمت‌هایی از سیاره ما که احتمالاً کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، در قطب‌ها یا نزدیک آن‌ها خواهند بود که کم می‌چرخند یا اصلاً نمی‌چرخند. با این حال، نیروی شدید احتمالاً باعث سونامی و زمین‌لرزه می‌شود و همه چیز برای کل زمین بسیار بد خواهد بود و اگر زمین به تدریج کند و متوقف شود، زندگی ما نیز به شدت تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال، روز‌ها و شب‌های ما بسیار طولانی خواهد شد و هر کدام تا شش ماه ادامه خواهند یافت. 

 وی افزود: وضعیت آب و هوای ما نیز تغییر می‌کند؛ چرا که جریان‌های هوایی و اقیانوس‌ها به شدت تحت تاثیر گردش زمین هستند.

لیدن گفت که فقدان چرخش در زمین احتمالاً بر بقای حیات روی آن نیز تأثیر می‌گذارد و سیاره ما یک میدان مغناطیسی تولید می‌کند که از ما در برابر تشعشعات مضری که از فضا می‌آیند٬ محافظت می‌کند. دانشمندان معتقدند که میدان مغناطیسی زمین با جریان فلز مایع در هسته بیرونی سیاره مرتبط است که باعث تولید جریان‌های الکتریکی می‌شود. برخی از محققان معتقدند که از دست دادن میدان مغناطیسی مریخ در گذشته‌های دور باعث شده تا این سیاره غیر قابل سکونت شود‌.

دانشمندان می‌گویند خبر خوب این که بعید است زمین چرخش خود را متوقف کند. تمام سیاراتی که ما می‌شناسیم٬ می‌چرخند و حتی ستاره‌ها به آرامی می‌چرخند. ستارگان از توده‌های عظیم و چرخشی گاز و غبار تشکیل شده اند که به تدریج با هم متراکم می‌شوند و از آن جایی که منظومه شمسی متشکل از یک قرص عظیم از لاشه‌ها به دور خورشید است و ماده‌ای که منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد نیز در حال چرخش است به همین دلیل بیشتر سیارات منظومه شمسی در یک جهت می‌چرخند.

سیارات همچنین به دلیل برخورد اجسام با آن ها، اغلب در هنگام شکل گیری خود، می‌چرخند.

لیدن گفت: برخورد یک سیاره با دیگر اجرام آسمانی یکی از راه‌هایی است که ممکن است به طور ناگهانی باعث توقف چرخش آن شود، یا حداقل سرعت آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، مانند انچه برای کره ماه رخ داد؛ بنابراین برخورد عظیم می‌تواند چرخش زمین را از بین ببرد یا حتی باعث شود که سیاره در جهت مخالف بچرخد. این اتفاق ممکن است حداقل برای یک سیاره در منظومه شمسی ما اتفاق افتاده باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید