جی پلاس

شناسایی یک فرد از روی زبانش با کمک هوش مصنوعی

یافته‌های جدید یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های ادینبورگ و لیدز که از هوش مصنوعی و تصاویر سه‌بعدی از زبان انسان استفاده کردند، نشان داد که سطح زبان برای هر فرد منحصر به فرد است، درست مانند اثر انگشت هر فرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از  ساینی دیلی؛ افراد را می توان با دقت 48 درصد از روی یک پاپیلا روی زبان شناسایی کرد. این نتایج نگاهی بی سابقه به ترکیب بیولوژیکی سطح زبان و اینکه چگونه حس چشایی و لامسه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، ارائه می دهد.

تیم تحقیقاتی مدل‌های کامپیوتری هوش مصنوعی را آموزش دادند تا از اسکن‌های میکروسکوپی سه‌بعدی زبان انسان که ویژگی‌های منحصر به فرد پاپیلا را نشان می‌دهد، یاد بگیرند. آنها داده های بیش از 2000 اسکن دقیق از پاپیلاهای منفرد را که از قالب های سیلیکونی زبان 15 نفر گرفته شده بود، به ابزار هوش مصنوعی دادند.

این تیم از مقادیر کمی داده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی در مورد ویژگی‌های مختلف پاپیلا، علاوه بر استفاده گسترده از توپولوژی استفاده کرد. این رشته ای از ریاضیات است که به مطالعه چگونگی سازماندهی و به هم پیوستن فضاهای خاص می پردازد.

این ابزار هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا نوع پاپیلا را با دقت 85 درصد پیش‌بینی کند و از محل پاپیلاهای رشته‌ای و قارچی روی سطح زبان نقشه‌برداری کند.

به طور قابل توجهی، همچنین مشخص شد که پاپیلاها در هر 15 فرد متمایز بودند و بنابراین افراد را می‌توان با دقت 48 درصد از یک پاپیلا شناسایی کرد.

این تیم پژوهشی گفت: تحقیق، پتانسیل زیادی برای کشف ترجیحات غذایی فردی، ایجاد جایگزین های غذایی سالم و تشخیص زودهنگام سرطان های دهان در آینده دارد.

دیدگاه تان را بنویسید