امن‌ترین نقطه برای نشستن در قطار

اگر از افرادی هستید که زیاد با قطار مسافرت می‌کنید، ممکن است کنجکاو باشید بهترین واگن قطار ازنظر ایمنی کدام است و در صورت وقوع حادثه خطر کمتری دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، زومیت نوشت:هر بار که خبر تازه‌ای از تصادف قطار منتشر می‌شود، مردم معمولا به این سوال قدیمی فکر می‌کنند که قطارها چقدر ایمن هستند؟ واقعیت این است که تصادف‌ها و بلایا به این علت به عناوین خبری تبدیل می‌شوند که بسیار غیرمعمول هستند، نه به این خاطر که همیشه اتفاق می‌افتند.

طبق پدیده‌ای که روانشناسان آن را «راه حل دمِ دست» می‌خوانند، مردم معمولا احتمال وقوع رویدادهای آینده را براساس برجسته بودن رویدادها در حافظه خود قضاوت می‌کنند و نه براساس داده‌های آماری واقعی.

قطارها درواقع بسیار ایمن هستند و به ازای هر ۱۶۱ میلیون کیلومتر که می‌پیمایند، ۰٫۰۴ مرگ را به دنبال دارند. برای درک بهتر، به این موضوع فکر کنید که محیط زمین حدود ۴۰٬۲۳۳ کیلومتر است. براین‌اساس، باید حدود ۱۰۰ هزار بار دور زمین سفر کنید تا یک مرگ ناشی از تصادف قطار در سراسر جهان رخ دهد.

بااین‌حال، همیشه احتمال تصادف قطار وجود دارد. بنابراین، برای مخاطبان محتاط، کجای قطار باید نشست تا احتمال آسیب یا مرگ کاهش پیدا کند؟ اول از همه، لطفا کل تصورات هالیوودی خود را درمورد تصادف‌های قطار کنار بگذارید، چرا که با واقعیت فرق دارند.

به‌نقل از لایوساینس، میزان از ریل خارج شدن قطارها نُه برابر بیشتر از برخورد آن‌ها است و احتمالا ابتدا واگن‌های جلویی از خط خارج خواهند شد. در همین حین، برخوردها در سمت ‌جلو یا عقب رخ می‌دهد. بنابراین، وسط قطار امن‌ترین قسمت قطار است.

لری مان، کارشناس ایمنی راه‌آهن در گفتگو با ان‌بی‌سی‌نیوز درحالی‌که تایید می‌کند وسط قطار بی‌خطرترین بخش آن است، می‌گوید در صورت تصادف هیچ جای قطار به‌طور کامل امن نیست. درحالی‌که فردی که کنار پنجره نشسته است، در صورتی که قطار از ریل خارج شود و غلت بزند، ممکن است به بیرون پرتاب شود، کسانی که در سمت داخل نشسته‌اند، درجریان این حادثه مانند عروسک پارچه‌ای به اطراف پرت می‌شوند.

مان می‌گوید، افرادی که در واگن‌های میانی قطار قرار دارند معمولا در صورت وقوع حادثه جدی زنده می‌مانند. او در زندگی شخصی خود از نشستن در واگن جلو امتناع می‌کند و به همسرش نیز توصیه می‌کند که به سمت قسمت میانی قطار حرکت کند.

به خاطر داشته باشید که قطارها خصوصا در مقایسه با تصادفات اتومبیل‌ها خیلی ایمن هستند. برای مثال، به گزارش فوربس، در سال ۲۰۲۰ حدود ۵٫۲ میلیون تصادف رانندگی در ایالات متحده اتفاق افتاد. بیش از ۳٫۶ میلیون تصادف منجر به خسارت مالی و حدود ۱٫۶ میلیون تصادف منجر به جراحات شخصی شدند و حدود ۳۶٬۰۰۰ مورد هم مرگبار بودند.

تلفات قطار برای سال ۲۰۲۰، کمتر از ۸۰۰ مورد بود. این اعداد با تصادفات قطار در اتحادیه اروپا همخوانی دارد و در سال ۲۰۱۹، ۸۰۰ مرگ بر اثر تصادف قطار رخ داد. درنظر داشته باشید این تلفات از ۸٫۲ میلیارد مسافر در سال است. براین‌اساس، ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۹۷۵ درصد از مشتریان قطار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ در حوادث ریلی جان خود را از دست دادند.

 

دیدگاه تان را بنویسید