کشف راهی برای تولید اکسیژن در مریخ

دانشمندان راهی پیدا کرده اند که به فضانوردان اجازه می‌دهد در مریخ اکسیژن تولید کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، طراحان مأموریت‌های فضایی قصد دارند با استفاده از مواد خام موجود در مریخ، برای تولید اکسیژن در این سیاره استفاده کنند.

از آن جایی که اکسیژن وزن فضاپیما‌ها را افزایش می‌دهد، دو نفر از دانشمندان روشی را پیشنهاد کرده‌اند که معتقدند می‌تواند اکسیژن کافی برای به حرکت درآوردن یک مریخ‌نورد شش نفره به مدار مریخ را تولید کند.

روش جدید پیشنهادی این تیم مبتنی بر روش الکترولیز مانند MOXIE است؛ اما این پتانسیل را دارد که صد‌ها برابر اکسیژن بیشتری تولید کند.

دانشمندان می‌گویند در صورت موفقیت، حدود ۳ کیلوگرم (۶.۶ پوند) اکسیژن در ساعت تولید می‌شود. 

در این روش، دی اکسید کربن موجود در جو مریخ که از یک اتم کربن و دو اتم اکسیژن تشکیل شده است، فشرده می‌شود، سپس گرم شده و این گاز گرم وارد سلول‌های الکترولیز می‌شود و در داخل آن سلول ها، الکتریسیته از بین مولکول‌های داغ دی اکسید کربن عبور می‌کند و اتم‌های اکسیژن آن تقسیم می‌شوند.

این محتوای اکسیژنی جریان می‌یابد و سرد شده و به مایع تبدیل می‌شود؛ سپس گرمای اکسیژن برای گرم کردن گاز جدیدی که وارد سلول‌های الکترولیز می‌شود، بر می‌گردد.

نویسندگان بر این باورند که اگر یک خدمه فرضی مریخ از این دستگاه برای مدت زمان ماموریت معمولی مورد انتظار ۱۴ ماه یا ۴۲۰ روز مریخی استفاده کنند، فضانوردان حدود ۳۰ تن اکسیژن تولید می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در سطح مریخ رها شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید