درمان ایدز با یک روش نوین

به گفته پزشکان یک بیمار ایدز که با یک روش نوین مورد معالجه قرار گرفته است، ویروس های اچ‌آی‌وی آن به صورت کامل پاک شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، یک مرد که اصطلاح «بیمار ژنو» لقب گرفته است، تازه‌ترین مورد از بیمارانی است که پس از درمان با ویروس اچ‌آی‌وی درمان شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ پیش از او، پنج نفر به عنوان درمان‌شدگان بیماری ایدز می‌شوند. این افراد به ترتیب برلین، لندن، دودورف، نیویورک و سیتی‌آو‌هوپ کالیفرنیا هستند و با استفاده از پیوند مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این شش فرد که همگی‌شان از سرطان خون رنج می‌برد، از یک پیوند سلول‌های بنیادی بهره‌مند می‌شوند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها را مفیداً مرمت و نوسازی می‌کنند.

بیمار ژنو، که در سال ۱۹۹۰ به ایدز مبتلا شده بود، در بیانیه‌ای گفت: «آنچه برای من اتفاق افتاد بسیار باشکوه و جادویی است».

او تا نوامبر ۲۰۲۱ از دارو‌های ضد رتروویروسی (سرکوبگر میزان ویروس در بدن) استفاده می‌کند، اما از آن تاریخ و پس از دریافت پیوند مغز استخوان پزشکان به او توصیه می‌شود از آن دارو استفاده کنید.

پزشک در مورد بیماری ژنو، بر خلاف موارد قبلی، از پیوند جهش نادر ژنی مسدودکننده ویروس‌ها به «CCR۵» استفاده نکردند. این پیوند مانع از ورود ویروس به سلول‌های بدن فرد می‌شد و نبود آن به این معنی است که بیشتر می‌توان بدن فرد را مورد تهاجم قرار داد.

رسانه‌های فرانسوی و سوئیسی در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر بریزبن گفته‌اند که با گذشت ۲۰ ماه از دارو‌های خاص این بیماری، که میزان تاثیر آن در خون کاهش می‌یابد، پزشکان بیمارستان دانشگاه ژنو اثری از این بیماری در بدن بیمار پیدا کرده‌اند.

آزیه سائز-سیریون، محقق در انستیتو پاستور فرانسه که در این پژوهش شرکت داشت، می‌گوید اگر پس از ۱۲ ماه هنوز هیچ نشانه‌ای از وجود ویروس وجود نداشته باشد، احتمال آن در آینده به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

شارون لوین، رئیس انجمن بین‌المللی ایدز، همچنین معالجه بیمار ژنو را «امیدبخش» خواند، با این حال هشدار داد: «ما از بازگشت بیماران بوستون یاد گرفتیم که حتی یک ذره از ویروس‌ها می‌توانند به اچ‌آیوی تبدیل شوند. به همین خاطر این فرد خاص باید در ماه‌ها و سال‌های آینده به دقت نظر باشد.»

دو مورد قبلی به عناوین بوستون که می‌شوند، سلول‌های بنیادی طبیعی را در طول پیوند مغز دریافت کرده‌اند. اما در هر دو مورد، ویروس اچ‌آی‌وی تنها چند ماه پس از قطع مصرف دارو‌ها بازگشته بود.

متخصصان گفته اند  که پیوند مغز استخوان یک عمل بسیار سنگین و پرخطر قلمداد شده است و چنین پیوندی هنوز با بدن ناقلان ویروس سازگار نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید