برای فیزیوتراپی و کاهش چربی؛

ربات دستیار پزشک ساخته شد

مدیر عامل یک شرکت فنی مهندسی فعال در ساخت تجهیزات پزشکی از ساخت ربات دستیار پزشکی کاملا ساخت داخل خبر داد و گفت: این رباتِ لیزری در دو مدل برای فیزیوتراپی و کاهش چربی ساخته شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سهیل حاجی بابایی مدیر عامل یک شرکت فنی مهندسی فعال در ساخت تجهیزات پزشکی با اشاره به ساخت «ربات دستیار پزشک» با نام والی توسط این شرکت گفت: شرکت ما در زمینه تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های پوست و مو، زیبایی، ترمیمی، دستگاه‌های جراحی عمومی فعالیت دارد و از اواسط سال ۹۸ و زمانی که هوش مصنوعی وارد حوزه عمومی شد، ترجیح دادیم استراتژی شرکت را به سمت هوش مصنوعی ببریم؛ چرا که پیش بینی می‌شود تمام تجهیزات در تمامی حوزه‌های پزشکی اعم از دندانپزشکی، جراحی و … به این سمت خواهند رفت.

مهر نوشت؛ بابایی افزود: ربات دستیار پزشک، برای انجام عملیات درمانی مبتنی بر اعمال انرژی بر سطح بدن کاربرد دارد و منبع انرژی اعمالی می‌تواند به صورت لیزر، پلاسما، RF و … در حالت‌های تماسی و غیر تماسی باشد. این اعمال انرژی تاکنون به صورت دستی و توسط اپراتور انجام می شده که البته ما قصد حذف عملیاتی انسانی را نداریم بلکه هدف رفع نقص در عملیات و بالا بردن سرعت و ضریب اطمینان برای بیمار است.

ساخت ربات دستیار پزشک برای فیزیوتراپی و کاهش چربی

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ضمن بیان اینکه در حال حاضر این رباتِ لیزری در دو مدل ساخته شده است، خاطرنشان کرد: یک مدل برای کاهش چربی بدن و دیگری در حوزه فیزیوتراپی کاربرد دارد و پنجره درمانی فیزیوتراپی را پوشش می‌دهد و از ۴۵۰ تا ۹۸۰ نانومتر با این دستگاه کاملاً پوشش داده می‌شود. این محصول ایمنی سطح بالایی را تضمین می‌کند و پروسه عملکردی آن بر اساس پردازش تصویر و هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در ایده پردازی این محصول پتانسیل و نیاز پزشکی مدرن با دقت بررسی شده است، گفت: شرکت ما با ۳ هزار پزشک در ایران در ارتباط و تعامل بوده و برای ساخت این ربات از آنها نظرسنجی کرده ایم و حتی از پزشکان و طراحان ژاپنی مشورت کرده ایم تا در سال‌های آینده یک نتیجه عبث و بیهوده نگیریم.

ربات والی، یک طرح کاملاً بومی سازی ایرانی است

مدیر عامل این شرکت فنی مهندسی ضمن تاکید بر اینکه ربات والی، یک طرح کاملاً بومی سازی ایرانی است و صفر تا صد درحوزه سخت افزاری و نرم افزاری داخلی است، تصریح کرد: هر سیستم پزشکی که قرار است یک انرژی را به سطح بدن اعمال کند، می‌تواند توسط این ربات کنترل شود و خیلی از مسائل مثل ریسک خطرات ناشی از تشعشعات رادیویی و عدم دقت براساس خستگی افراد را حذف می‌کند.

قیمت کمتر محصول نسبت به نمونه خارجی

بابایی درباه قیمت این ربات نیز توضیح داد و گفت: نمونه خارجی این دستگاه توسط یک شرکت آمریکایی ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسد که نسبت به نمونه ایرانی آن، امکانات کمتر، قدرت مانور کمتر و کیفیت ساخت پایین‌تری دارد. قیمت دستگاه والی در مدل فیزیوتراپی بین ۱۴ تا ۱۵ هزار دلار قیمت گذاری شده که البته بسته به نوع لیزر و سیستمی که بر روی آن سوار می‌شود، ممکن است قیمت آن تا ۲۱-۲۲ هزار دلار افزایش یابد.

نقش هوش مصنوعی در ربات والی / اعلام درصد موفقیت عملیات درمانی

وی درباره نقش هوش مصنوعی در این دستگاه نیز گفت: به واسطه هوش مصنوعی، انرژی لیزر به طور متناسب و یکنواخت به بافت‌ها منتقل می‌شود و همواره دمای سطح پوست با دوربین‌ها اندازه گیری می‌شود؛ چرا که لیزر از هر نوع و مقداری، جذب سطحی دارد و گرما اگر کنترل نشود ناحیه مورد نظر بدن با سوختگی مواجه خواهد شد. نکته مهم دیگر این است که هوش مصنوعی، نتایج درمان بیماران را با استفاده از تصاویر پایش و ارزیابی می‌کند و درصد موفقیت عملیات درمانی را به پزشک اعلام می‌کند.

بابایی در پایان افزود: به واسطه هوش مصنوعی در آینده قابلیت‌های جدیدی به این دستگاه اضافه خواهد شد، به طور مثال تعداد نواحی بدن مثل بازوها، ساق پا و زیربغل از لحاظ حجمی می‌توانند در آینده زیر این دستگاه قرار می‌گیرند و درمان شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید