نخستین پرتاب موشک «الکترون» از خاک آمریکا

موشک «الکترون» شرکت «راکت لب» برای نخستین بار از خاک آمریکا پرتاب شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپیس، شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) نخستین پرتاب از خاک آمریکا را در روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه آغاز کرد و توانست راه را برای پرتاب‌های احتمالی ماهانه از ساحل شرقی آمریکا هموار کند.

یک موشک «الکترون»(Electron) راکت لب، از «مرکز پرواز والوپس»(WFF) ناسا به همراه سه ماهواره فرکانس رادیویی تجاری شرکت «HawkEye ۳۶۰» پرتاب شد.

بلند شدن موشک در ساعت شش بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شد. موشک پس از پرتاب، آسمان گرگ و میش را بر فراز ساحل شرقی ویرجینیا با غرشی خروشان روشن کرد و به سوی مدار اوج گرفت.

«موریل بیکر»(Murielle Baker)، مدیر ارتباطات راکت لب، در جریان پخش اینترنتی پرتاب گفت: الکترون با پرتاب از «مجتمع پرتاب ۲»(Launch Complex ۲)، خاک آمریکا را برای نخستین بار ترک می‌کند و در راه خود به فضا و بالای اقیانوس اطلس پیش‌ می‌رود.

سه ماهواره HawkEye ۳۶۰ درست کمتر از یک ساعت پس از پرتاب، طبق برنامه‌ریزی در ارتفاع حدود ۵۵۰ کیلومتری مستقر شدند. با وجود این، خبر این موفقیت حدود ۳۵ دقیقه به تعویق افتاد زیرا ایستگاه زمینی دریافت‌کننده ارتباطات به درستی کار نمی‌کرد.

پرتاب روز سه‌شنبه که به نام «ویرجینیا برای عاشقان پرتاب است» شناخته می‌شود، سال‌ها در حال برنامه‌ریزی شدن بود. «پیتر بک»(Peter Beck)، بنیانگذار و مدیرعامل راکت لب در بیانیه‌ای که پیش از راه‌اندازی ارائه شد، گفت: ما در مورد قابلیتی که با این پرتاب از خاک آمریکا برای مشتریان خود به ویرجینیا می‌آوریم، فوق‌العاده هیجان‌زده هستیم و همچنین به فرصت‌هایی که این کار می‌تواند با ایجاد مشاغل و ارائه خدمات برای جامعه ایجاد ‌کند، افتخار می‌کنیم.

راکت لب امیدوار بود در سال ۲۰۲۰ پرتاب‌های خود را از والوپس آغاز کند اما تأخیر در ارائه سیستم خاتمه پرواز خودکار ناسا که برای پرتاب‌های الکترون از این محدوده مورد نیاز بود، سال‌ها تأخیر را به همراه داشت. این سیستم، یک نرم‌افزار ایمنی خودکار است که برای کمک کردن به موشک‌ها در صورت انحراف از مسیر خود در حین پرواز طراحی شده است.

«دیوید پیرس»(David Pierce)، مدیر مرکز پرواز والوپس گفت که این آژانس فضایی، خطاهای بسیاری را در نرم‌افزار پیدا کرده است که به اصلاح و آزمایش بیشتر توسط ناسا، نیروی فضایی آمریکا و اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیاز دارد. این مشکلات در اواسط دسامبر ۲۰۲۲ حل شدند و فقط آب و هوای بد مانع تلاش برای پرتاب در ۱۸ دسامبر شد.

این نخستین پرتاب موشک در آمریکا از میان سه ماموریت برنامه‌ریزی‌شده برای شرکت HawkEye ۳۶۰ بود که در حال ساخت مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک برای نظارت فرکانس رادیویی است. طبق این قرارداد، راکت لب در مجموع ۱۵ ماهواره HawkEye ۳۶۰ را تا سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهد کرد که پرتاب روز سه‌شنبه، پنجمین گروه از ماهواره‌ها را به مدار برد.

«جان سرافینی»(John Serafini)، مدیرعامل HawkEye ۳۶۰ در بیانیه‌ای متفاوت پیش‌ از پرتاب گفت: برای پنجمین گروه از ماهواره‌های نسل بعدی، ما به انعطاف‌پذیری مداری بهینه نیاز داشتیم و سکوی پرتاب جدید راکت لب در والوپس، قابلیت داخلی کامل را فراهم می‌کند. این پرتاب، تشکیل نخستین خوشه ماهواره‌ای ما را سهولت می‌بخشد و تنوع دید را برای مشتریان دولتی و تجاری ما در سراسر جهان فراهم می‌کند.

راکت لب در حال حاضر قصد دارد ماهانه یک مأموریت الکترون را از والوپس پرتاب کند. این شرکت در حال ساختن یک موشک قابل استفاده مجدد بزرگتر به نام «نوترون»(Neutron) است که از ویرجینیا پرواز خواهد کرد. انتظار می‌رود نخستین پرتاب موشک نوترون زودتر از سال ۲۰۲۴ انجام شود.

الکترون همیشه یک وسیله نقلیه مصرفی بوده است اما راکت لب سعی دارد تا نخستین مرحله آن را قابل استفاده مجدد کند. این شرکت تا به امروز موشک‌های الکترون را در چندین مأموریت مداری بازیابی و بررسی کرده است. با وجود این، هیچ تلاشی برای بازیابی در ماموریت «ویرجینیا برای عاشقان پرتاب است» وجود نداشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید