جلوگیری از آلودگی مواد بیماری زا با کمک پلیمری جدید

دانشمندان ایرانی پلیمری اختراع کرده‌اند که از ایجاد لکه خون جلوگیری می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تشکیل ترومبوز و عفونت های ناشی از چسبندگی باکتریایی از مهم ترین دلایل ناکارآمدی دستگاه های پزشکی است که با خون در تماس هستند. در این میان کاهش واکنش پاتوژن‌ها با استفاده از سطوح دافع یک استراتژی موفق در جلوگیری از شکست دستگاه است.

مهر نوشت؛ با این وجود، طراحی و ارتقای مقیاس روش های ابداع شده برای ایجاد یک سطح دافع وسیع چالش برانگیز است.در همین راستا فرشته بیات، زینب حسین دوست و توحید دیدار محققان دانشگاه مک مستر با همکاری گروهی از پژوهشگران یک سیستم تمام پلیمری ابداع کردند که روان کننده به آن تزریق شده بود. آنها با استفاده از روش صنعتی S-C این سیستم را ساختند.

این سیستم ویژگی های میکرو نانو با ساختار سلسله مراتبی روی سطح القا کرد که تزریق روان کننده را بهبود بخشید.ماده پلی (۳،۳،۳ - تری فلوئوروپروپیل متیل سیلوکسان) یا (PTFS) به عنوان روان کننده انتخابی استفاده شد که در حقیقت یک روغن سیلیکونی غیرفرار است که قبلاً بررسی نشده بوده است.

در نتیجه سطوحی تمام پلیمری و تزریق شده با مایع ایجاد شدند که شفاف و انعطاف پذیر با عمر طولانی مدت بودند.

ویژگی های دافع سطح نیز با استفاده از خون انسان و ماتریس باکتری باکتری استافیلوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) آزمایش شد.

در سطوحی که روان کننده در آنها به کار رفته بود میزان لکه های خون ۹۳ درصد و میزان چسبندگی باکتریایی ۹۶.۷ درصد کاهش یافته بود.

ماده توسعه یافته را می توان برای جلوگیری از آلودگی با خون و موارد بیماری زا در طیف وسیعی از دستگاه های زیست پزشکی در محیط های خدمات درمانی به کار برد.

 

دیدگاه تان را بنویسید