با ساعت هوشمند سلامتی گاوها بررسی می‌شود!

پژوهشگران چین، نوعی ساعت هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند سلامتی گاوها را مورد بررسی قرار دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پوشیدنی عجیب و شگفت‌انگیز، از شلوار‌های ارتعاشی یوگا گرفته تا خالکوبی‌های هوشمند موقت، سرفصل اخبار را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند. اکنون، یک پژوهش جدید ادعا کرده است که گاو‌ها نیز می‌توانند از فناوری‌های پوشیدنی در مزارع آینده استفاده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ پژوهگران "دانشگاه جیائوتونگ جنوب غربی" (Southwest Jiaotong University)، ساعت هوشمندی ساخته‌اند که می‌توان از آن برای نظارت بر سلامت، باروری و محل سکونت گاو‌ها استفاده کرد.

"زوتائو ژانگ" (Zutao Zhang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نظارت بر اطلاعات محیطی و بهداشتی گاو می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود کارآیی در پرورش و مدیریت مراتع کمک کند.

در این پژوهش، پژوهشگران تصمیم گرفتند یک دستگاه پوشیدنی را توسعه دهند که می‌توان از آن برای جمع‌آوری اطلاعات حیاتی در مورد گاو‌ها استفاده کرد. ژانگ توضیح داد: این اطلاعات می‌توانند شامل غلظت اکسیژن، دما و رطوبت هوا، میزان فعالیت، چرخه‌های تولید مثل، بیماری و تولید شیر باشند.

دستگاه‌های هوشمند در اطراف گردن و مچ پای گاو‌ها قرار می‌گیرند. آن‌ها حاوی یک مکانیسم منحصربه‌فرد تقویت حرکت هستند که از چند آهن‌ربا و یک آونگ برای تقویت حرکات کوچک گاو‌ها استفاده می‌کند.

انرژی جنبشی حاصل از حرکات گاو پس از جذب شدن، در یک باتری لیتیومی ذخیره می‌شود و برای تامین انرژی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بدان معناست که دستگاه برخلاف یک ساعت هوشمند سنتی نیازی به شارژ ندارد. "

یاجیا پان" (Yajia Pan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مقدار زیادی از انرژی جنبشی وجود دارد که آن را می‌توان در حرکات روزانه گاو، از جمله راه رفتن، دویدن و حتی حرکت گردن برداشت کرد.

پژوهشگران برای بررسی این دستگاه، آن را روی شرکت‌کنندگان انسان آزمایش کردند. آزمایش‌ها نشان داد که حتی یک حرکت سبک نیز برای اندازه‌گیری دما با دستگاه کافی است.

پژوهشگران می‌گویند که این دستگاه هوشمند علاوه بر گاو‌ها می‌تواند کاربرد‌های گسترده‌ای نیز در انسان‌ها داشته باشد. این کاربرد‌ها شامل نظارت بر ورزش، مراقبت‌های بهداشتی، خانه‌های هوشمند و شبکه‌های حسگر بی‌سیم هستند.

ژانگ گفت: انرژی جنبشی در همه جای محیط وجود دارد. تاب خوردن برگ‌ها در باد، حرکت انسان‌ها و حیوانات، حرکت امواج و چرخش زمین، همگی حاوی انرژی جنبشی زیادی هستند. ما نباید اجازه بدهیم که این انرژی هدر برود.

 

دیدگاه تان را بنویسید