حسگر تشخیص آنتی بادی کرونا ساخته شد

دانشمندان برزیلی حسگری ساخته‌اند که قادر به تشخیص آنتی‌بادی‌های علیه کرونا در عرض تنها ۵ دقیقه با دقت بسیار بالا است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، آزمایش‌های سریع، ارزان و دقیق برای نظارت بر شیوع ویروس سارس-کوو-۲ و مهار آن ضروری هستند. دانشمندان برزیلی با ایجاد یک حسگر ایمنی الکتروشیمیایی که آنتی‌بادی‌های علیه ویروس را تشخیص می‌دهد، به تلاش‌ها در این زمینه کمک کرده‌اند. این نوآوری در مقاله‌ای که به تازگی در مجله "ACS Biomaterials Science and Engineering" منتشر شده، توضیح داده شده است.

دانشمندان در جستجو برای یک روش تشخیصی جدید، ماده‌ای را انتخاب کردند که اغلب در استفاده می‌شود و آن اکسید روی (Zinc oxide) است. آن‌ها اکسید روی را برای اولین بار با شیشه اکسید قلع آغشته شده با فلویور (FTO) ترکیب کردند که یک ماده رسانا است و در الکترود‌های فتوولتائیک استفاده می‌شود. متالورژی شاخه‌ای از علم مواد است که به شناخت و استخراج فلزات و فناوری‌های کار با فلزات می‌پردازد.

وندل آلوز  نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: ما با این ترکیب غیرمعمول و افزودن یک مولکول زیستی یعنی پروتئین سنبله ویروس به آن، سطحی ایجاد کردیم که قادر به تشخیص آنتی بادی‌های علیه ویروس سارس-کوو-۲ است. این شیمیدان افزود: نتیجه کار به صورت یک سیگنال الکتروشیمیایی گرفته شده توسط این سطح نمایش داده می‌شود.

الکترود ساخته شده توسط محققان، آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹ را در حدود پنج دقیقه با حساسیت ۸۸.۷ درصد شناسایی کرد که حتی از تست الایزا که یک ابزار تشخیصی بالینی استاندارد کنونی است، عملکرد بهتری داشته است.

به گفته آلوز، دانش قبلی در مورد خواص شیمیایی مانند نقطه ایزوالکتریک پروتئین سنبله این ویروس، دانشمندان را قادر ساخت تا پلتفرمی را برای آن ایجاد کنند تا به صورت الکترواستاتیک به نانومیله‌های اکسید روی متصل شود. اکسید روی به دلیل تطبیق‌پذیری و خواص شیمیایی، نوری و الکتریکی منحصر به فردش به طور فزاینده‌ای برای ساخت حسگر‌های زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت و استفاده از حسگر ایمنی آسان است و هزینه تولید آن نسبتاً پایین است. آلوز گفت: این گروه به لطف دانش قوی خود در مورد مواد جدید و سنتز نانومیله اکسید روی موفق به توسعه این دستگاه شدند. محققان اکنون می‌خواهند این دستگاه را به شکل قابل حمل بسازند تا بتوان آن را به تلفن‌های همراه متصل کرد و از آن در تشخیص کووید-۱۹ و سایر بیماری‌های عفونی کمک گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید