با ماکسیما خودروی محبوب ژاپنی خداحافظی کنید

ماکسیما در بازار ایران بسیار محبوب است ولی در بازار جهانی این مدل نیز قربانی سیل توقف ناپذیر برقی سازی خودروها شده است

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، بازار سدان‌ها، به ویژه مدل‌های بزرگ و فول‌سایز، روز به روز کوچک‌تر می‌شود. این دسته از خودروها دیگر محبوبیت گذشته را ندارند و مشتریان در حال فاصله گرفتن از آنها هستند. خودروسازان هم در واکنش به این موضوع تصمیم به توقف تولید سدان‌ها گرفته‌اند. بیوک لاکراس، شورولت ایمپالا و فورد تاروس برخی از مدل‌هایی هستند که قربانی این تصمیم شده‌اند. حالا خبر می‌رسد نیسان ماکسیما تازه‌ترین قربانی در بین سدان‌هاست، ماکسیمایی که هنوز هم در ایران محبوب بوده و طرفداران خاص خود را دارد.

آنطور که کمپانی نیسان اعلام کرده، تولید ماکسیما فقط تا اواسط سال آینده ادامه دارد و پس از آن دیگر متوقف خواهد شد. یکی از سخنگوهای نیسان با ارسال بیانیه‌ای به وبسایت موتوروان گفته در سوم آگوست به کلیه کارکنان، تامین‌کنندگان و نمایندگی‌های کمپانی اطلاع داده شده که تولید ماکسیما فقط تا میانه‌های سال 2023 ادامه خواهد داشت.

سخنگوی نیسان دلیل حذف ماکسیما را تمرکز بیشتر روی استراتژی Ambition 2030 عنوان کرده است. بر اساس این استراتژی نیسان می‌خواهد تا سال 2030 تولید خودروهای الکتریکی و تکنولوژی‌های نوین را در اولویت قرار دهد. با این استراتژی، باید 40 درصد از خودروهای تولیدی کمپانی تا سال 2030 باید به پیشرانه تمام الکتریکی مجهز باشد. همچنین مدل‌های برقی شده (شامل هیبریدی‌ها) باید به حداکثر میزان ممکن برسد.

مروری بر تاریخچه نیسان ماکسیما

بد نیست بدانید نسل اول ماکسیما در سال 1980 رونمایی شد. جالب اینکه این مدل محبوب ابتدا تحت برند اقتصادی داتسون پرده‌برداری شده بود. ترکیب موتور قدرتمند شش سیلندر با سیستم انتقال قدرت به محور عقب، به سرعت نام ماکسیما را به عنوان یک اتومبیل فول‌سایز پرچمدار بر سر زبان‌ها انداخت. نسل اول این خودرو هم در نسخه سدان و هم در نسخه استیشن به فروش می‌رسید.

اما در نسل دوم ماکسیما دو تغییر مهم رخ داد. اول اینکه با نشان نیسان به فروش رسید و دوم اینکه به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل شد. این تغییرات از آن به بعد دائمی شدند. مدل پرطرفدار نیسان همواره نام خود را به عنوان یک سدان اسپرت مطرح کرده است.

بی‌تردید اوج محبوبیت نیسان ماکسیما در دهه 90 میلادی و اوایل دهه نخست قرن جدید بود. به عبارت دیگر دورانی که این خودرو در نسل چهارم و پنجم خود به سر می‌برد و تقریبا همزمان با بازارهای بین‌المللی در بازار کشور ما نیز حضور داشت. این دو نسل از طراحی ظاهری نسبتا ساده‌ای برخوردار بودند و با یک موتور V6 قدرتمند و گیربکس دستی به دست مشتری می‌رسیدند.

نسل کنونی ماکسیما در سال 2015 معرفی شده است. موتور این نسل توانایی تولید 300 اسب بخار قدرت را دارد و نیروی آن از طریق گیربکس CVT به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود. با آنکه این خودرو، به خصوص در مسیر مستقیم، عملکرد مطلوبی دارد، اما تب شاسی‌بلند سواری باعث شده به حاشیه رانده شود. به همین خاطر فروش ماکسیما در سال‌های اخیر بطور پیوسته روندی نزولی داشته است.

برای اینکه درک بهتری از وضعیت این روزهای نیسان ماکسیما داشته باشید، باید بگوییم در نیمه اول امسال تنها 3,753 دستگاه از آن در آمریکا فروخته شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهشی 62 درصدی دارد. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم فروش ماکسیما در سال 2017 برابر با 67,627 دستگاه بود. در سال 2018 این رقم به 42,337 دستگاه کاهش یافت. در سال 2019 وضعیت بدتر شد و ماکسیما توانست فقط 35,076  مشتری را جذب کند. در سال 2021 هم فروش این سدان بزرگ‌جثه به 16,386 دستگاه محدود شد.

هر چند تولید ماکسیما متوقف خواهد شد، اما اصلا بعید نیست که در آینده با یک پیشرانه برقی دوباره احیا شود. مخصوصا با در نظر گرفتن کانسپت IMs که در سال 2019 رونمایی شد. این کانسپت به پیشرانه برقی مجهز بود و تصویری آینده‌نگرانه از یک سدان اسپرت با ارتفاع بالا از سطح زمین را ارائه می‌کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید