تصویر خیره‌کننده از کهکشان "چرخ‌ گاری"

تصویر خیره کننده جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب کهکشان "چرخ گاری" را نشان می‌دهد که در آن ستارگان به شکلی عجیب شبیه به یک چرخ قرار گرفته‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب نگاهش را از میان گرد و غبار و گاز در کهکشان گذراند و به تماشای شکل‌گیری ستاره‌ای در یک کهکشان چرخی شکل کمیاب که مدت‌ها پیش شکل گرفته بود، نشست.

ایسنا نوشت؛ این کهکشان که به دلیل شباهت قابل توجهش به چرخ یک گاری قدیمی، "چرخ‌گاری"(Cartwheel) نامیده می‌شود، پیش از این توسط تلسکوپ فضایی هابل مورد مطالعه قرار گرفته بود، اما نگاه وب در طیف فروسرخ به آن، بسیاری از جزئیات ناشناخته را در ساختار این کهکشان نمایان کرد.

نور مادون قرمز، که ما آن را به صورت گرما حس می‌کنیم، از میان ابرهای غبار عبور می‌کند و به تلسکوپ فضایی جیمز وب این امکان را می‌دهد تا به مناطقی از فضا که از چشم تلسکوپ‌های نوری مانند هابل پنهان هستند، نگاه کند. در این تصویر جدید، دوربین مادون قرمز نزدیک(NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی(MIRI)، ستاره‌های منفرد را در نواحی ستاره‌زایی حلقه بیرونی کهکشان چرخ‌گاری و همچنین خوشه‌هایی از ستارگان بسیار جوان در اطراف سیاه‌چاله مرکزی کهکشان را به نمایش گذاشتند.

تصویری که توسط جیمز وب ثبت شده و نواحی غنی از هیدروکربن‌ها و غبار سیلیکات را نمایش می‌دهد

کهکشان چرخ‌گاری که در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی سنگ‌تراش(Sculptor) در آسمان جنوبی قرار گرفته است، نوع نسبتا کمیابی از کهکشان‌ها است که اخترشناسان آن را کهکشان حلقه‌ای می‌نامند. دانشمندان بر این باورند که مدت‌ها پیش، چرخ‌گاری یک کهکشان مارپیچی معمولی، شبیه به کهکشان راه شیری ما بوده است. سپس، چند صد میلیون سال قبل، با کهکشانی کوچک‌تر برخورد کرده و این برخورد، ساختار آن را به آنچه که اخترشناسان امروزی می‌توانند ببینند تغییر داده و دو ساختار حلقه مانند را که یکی مرکز کهکشان را احاطه کرده و دیگری کل کهکشان را در بر می‌گیرد، تشکیل داده است.

تفاوت میان دو تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل و جیمز وب از یک کهکشان

مشاهدات وب همچنین نواحی غنی از هیدروکربن‌ها و غبار سیلیکات را نشان می‌دهد که اتصال حلقه داخلی و خارجی را تشکیل می‌دهند.

تلسکوپ فضایی وب که در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شود در تاریخ چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ ۲ در مدار خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین مستقر شد. این تلسکوپ چندین ماه را صرف آماده‌سازی ابزار خود کرد و در نهایت اولین تصاویر رسمی و تمام رنگی، طی دو روز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ تیر منتشر شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید