پیوند کبد پس از ۳ روز نگهداری در دستگاه

محققان یک کبد که برای سه روز خارج از بدن در دستگاهی مخصوص حفظ شده بود را با موفقیت به یک بیمار پیوند زدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از مدیکال‌اکسپرس، در تحقیقات "Liver۴Life" یک دستگاه "پرفیوژن"(perfusion) ساخته شده که امکان نگهداری اندام‌های انسان را برای مدت چند روز خارج از بدن فراهم می‌کند. این دستگاه تا حد امکان از بدن انسان تقلید می‌کند تا شرایط ایده آلی برای نگهداری از کبد فراهم کند. یک پمپ به عنوان قلب جایگزین عمل می‌کند، یک اکسیژن‌ساز جایگزین ریه‌ها می‌شود و یک دستگاه دیالیز عملکرد کلیه‌ها را انجام می‌دهد. علاوه بر این، تزریق هورمون‌ها و مواد مغذی متعدد به شبیه‌سازی عملکرد روده و پانکراس کمک می‌کنند.

ایسنا نوشت؛ این دستگاه مشابه دیافراگم بدن انسان، کبد را با ریتم تنفس حرکت می‌دهد. در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰، یک تیم تحقیقاتی چند رشته‌ای زوریخ با همکاری بیمارستان دانشگاه زوریخ (USZ)، مؤسسه فناوری فدرال زوریخ و دانشگاه زوریخ برای اولین بار نشان دادند که فناوری "پرفیوژن"، امکان حفظ و نگهداری از کبد را برای چند روز خارج از بدن دارد.

این تیم کبد را درون دستگاه با داروهای مختلف آماده کردند. به این ترتیب، می‌توان کبد را به عضوی مناسب برای پیوند به انسان تبدیل کرد. برای مثال، قرار دادن کبد درون دستگاه پرفیوژن برای چند روز، به انجام درمان‌های آنتی بیوتیکی یا هورمونی یا بهینه‌سازی متابولیسم کبد کمک می‌کند. علاوه بر این، آزمایش‌های طولانی مدت آزمایشگاهی یا بافتی را می‌توان بدون فشار محدودیت زمانی با استفاده از این دستگاه انجام داد. در شرایط عادی، این کارها امکان‌پذیر نیست، زیرا اندامها تنها به مدت ۱۲ ساعت روی یخ یا در دستگاه‌های پرفیوژن تجاری معمولی قابل نگهداری هستند.

تلاش برای درمان موفقیت آمیز بود

به عنوان بخشی از تلاش برای درمان یک فرد، پزشکان گزینه استفاده از کبد نگهداری شده در دستگاه را در اختیار یک بیمار مبتلا به سرطان که در لیست پیوند عضو سوئیس قرار داشت قرار دادند و پس از جلب رضایت بیمار، این عمل پیوند عضو در ماه مه سال ۲۰۲۱ انجام گرفت. بیمار پس از چند روز بیمارستان را ترک کرد و اکنون حال عمومی خوبی دارد. او می‌گوید: من برای دریافت این اندام نجات‌دهنده بسیار سپاسگزارم. به دلیل رشد سریع تومور من شانس کمی برای دریافت کبد در یک مدت زمان مناسب داشتم.

نجات جان‌های بیشتر

مقاله‌ی مربوط به پیوند این کبد در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۲۲ در مجله‌ی "Nature Biotechnology" منتشر شده است. پروفسور "پیر آلن کلاوین"(Pierre-Alain Clavien)، مدیر بخش جراحی و پیوند در بیمارستان دانشگاه زوریخ می‌گوید: درمان ما نشان می‌دهد که با حفظ کبد در دستگاه پرفیوژن، می‌توان کمبود عضو پیوندی انسان را کاهش و جان‌های بسیاری را نجات داد.

گام بعدی در پروژه "Liver۴Life" بررسی این روش در سایر بیماران و نشان دادن اثربخشی و ایمنی آن در قالب یک مطالعه چند مرکزی است. موفقیت آن به این معنی است که در آینده، پیوند کبد، که معمولاً یک فرآیند اورژانسی است، به یک فرآیند قابل برنامه‌ریزی تبدیل می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید