پیش بینی سکته قلبی با کمک هوش مصنوعی

آزمایش‌های یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه لیدز نشان می‌دهد که کامپیوتر می‌تواند بیماران در معرض خطر حمله قلبی را در ۱۲ماه آینده با دقت ۸۰درصد پیش‌بینی کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ یک سیستم هوش مصنوعی قادر است با استفاده از اسکن معمولی چشم، احتمال حمله قلبی را برای بازه زمانی تا یک‌سال بعد تشخیص بدهد. به گزارش ساینس‌الرت، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه لیدز معتقد است این ابزار هوش مصنوعی درهای جدیدی را برای شناسایی ارزان و ساده، قاتل شماره یک دنیا باز کرده است.

آزمایش‌های آنها نشان می‌دهد که کامپیوتر می‌تواند بیماران در معرض خطر حمله قلبی را در ۱۲ماه آینده با دقت ۸۰درصد پیش‌بینی کند. این پیشرفت شاهدی بر این مدعاست که چشم‌های انسان نه‌تنها ابزاری برای دیدن بلکه، دریچه‌هایی به سلامت کلی بدن نیز هستند.

پروفسور الکس فرانگی، سوپروایزر این پروژه می‌گوید: بیماری‌های قلبی ازجمله حمله‌های قلبی، صدرنشین علت مرگ در سراسر دنیاست و همچنین باعث بیماری مزمن و سایر مشکلات در سراسر جهان می‌شود.

فرانگی با این حال تأکید دارد: این تکنیک امکان ایجاد انقلابی در غربالگری بیماری قلبی را ایجاد می‌کند. اسکن شبکیه نسبتا ارزان است و به‌طور معمول در بسیاری از عمل‌های بینایی‌سنجی استفاده می‌شود. به‌دنبال نتیجه غربالگری خودکار، بیمارانی که در معرض خطر بالای بیماری هستند می‌توانند برای خدمات تخصصی قلب ارجاع داده شوند. این سیستم همچنین می‌تواند در ردیابی علائم زودهنگام بیماری‌های قلبی به‌کار برود.

شبکیه یک غشای کوچک در پشت چشم است که حاوی سلول‌های حساس به نور است. پزشکان دریافته‌اند که تغییرات در رگ‌های خونی کوچک می‌تواند نشانه‌‌ای از بیماری‌های عروقی، ازجمله مشکلات قلبی باشد. نویسندگان این مطالعه از نوع پیشرفته هوش مصنوعی، معروف به یادگیری عمیق، برای آموزش خواندن خودکار بیش از 5هزار اسکن چشم استفاده کردند. یادگیری عمیق شامل یک‌سری از الگوریتم‌های پیچیده است که ماشین‌ها را قادر می‌سازد براساس الگوی داده‌ها، بیماری را پیش‌بینی کنند. به‌گفته محققان، این تکنیک می‌تواند در درمان بیماری‌های قلبی یک انقلاب باشد.

گریس گیل، مشاور کاردیولوژیست در بیمارستان لیدز می‌گوید: سیستم هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد افرادی که در غربالگری معمول چشم شرکت می‌کنند و در معرض خطر بالاتر بیماری قلبی عروقی در آینده هستند را شناسایی کند، به این ترتیب درمان‌های پیشگیرانه می‌تواند برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی زودرس شروع شود.

 

منبع: روزنامه همشهری

دیدگاه تان را بنویسید