خطر لخته شدن خون با تماشای بیش از حد تلویزیون!

محققان بریتانیایی می گویند تماشای بیش از حد تلویزیون، خطر لخته‌شدن خون در پا‌ها یا ریه‌ها را تا ۳۵ درصد افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس‌؛ به‌گفته دکتر ستور کونوتسور، استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول، تماشای طولانی‌مدت تلویزیون، خطر ترومبوآمبولی وریدی را افزایش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ برای این مطالعه، تیم دکتر کونوتسور داده‌های سه مطالعه منتشرشده قبلی را که شامل بیش از ۱۳۰ هزار شرکت‌کننده بود، گردآوری کردند. آن‌ها به‌دنبال ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی وریدی (VTE) بودند. VTE شامل آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه‌ها) و ترومبوز ورید عمقی (لخته‌شدن خون در ورید عمیق، معمولاً در پاها، که می‌تواند به ریه‌ها رفته و باعث آمبولی ریه شود) است.

در این پیگیری ۲۰ ساله، بیش از ۹۰۰ شرکت‌کننده به VTE مبتلا شدند. احتمال لخته‌شدن خون در افرادی که طولانی‌ترین مدت (چهار ساعت یا بیشتر در روز) تلویزیون تماشا می‌کردند، نسبت به کسانی که کمترین میزان تماشای تلویزیون را داشتند یا هرگز پرخوری نکرده بودند، ۳۵ درصد بیشتر بود. محققان خاطرنشان کردند که این ارتباط مستقل از سن، جنس، شاخص توده بدنی (BMI) و فعالیت بدنی بود.

کونوتسور گفت: پیام اصلی این است که اگر دوست دارید برای مدت طولانی تلویزیون تماشا کنید، این کار را با پیاده‌روی و حرکات کششی مکرر همراه کنید. از روی تردمیل تلویزیون تماشا کنید، نه از روی صندلی و در حین تماشای تلویزیون، سراغ میان وعده‌های چاق‌کننده هم نروید.

 

دیدگاه تان را بنویسید