راهی جدید برای پیش بینی سونامی پیش از وقوع

یک مطالعه جدید راهی برای پیش‌ بینی سونامی قبل از وقوع را ایجاد کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از الجزیره، محققان دانشگاه کیوتو در ژاپن با مطالعه میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط سونامی‌ها نشان داده اند که این امواج عظیم را می‌توان حتی قبل از افزایش سطح آب دریا‌ها پیش بینی کرد. این مطالعه که در ژورنال تحقیقات ژئوفیزیکی در ۱۸ اکتبر منتشر شد، بیان می‌کند که کنترل و نظارت اختلال در این میدان مغناطیسی که ممکن است در عرض یک یا دو دقیقه رخ دهد، می‌تواند باعث نجات جان بسیاری از افراد شود.

اختلال میدان مغناطیسی

بسیاری از مطالعات قبلی که از تکنیک‌های شبیه‌ سازی سونامی استفاده می‌کردند، انتظار داشتند که اختلال میدان مغناطیسی عامل مفیدی در سیستم‌های هشدار باشد، اما هیچ یک از این مطالعات اختلال مرتبط با افزایش سطح دریا را در طول رویداد‌های واقعی سونامی شناسایی نکردند.

براساس گزارشی که در وب‌سایت «ساینس آلرت» در ۲۳ دسامبر منتشر شد، جان لین، ژئوفیزیکدان از دانشگاه کیوتو در ژاپن گفت: "ما توانستیم اندازه‌گیری‌هایی را از تغییرات سطح دریا جمع‌آوری کنیم که با داده‌های مغناطیسی ما و همچنین با داده‌های دریافت شده از تکنیک‌های شبیه سازی مطابقت دارد."

مطالعه جدید شواهدی برای استفاده از میدان‌های مغناطیسی سونامی برای پیش بینی ارتفاع سونامی با استفاده از داده‌های دو رویداد که در دنیای واقعی رخ داده اند را ارائه می‌دهد. داده‌ها از دو رویداد سونامی ساموآ در سال ۲۰۰۹ در اقیانوس آرام جنوبی و سونامی شیلی در سال ۲۰۱۰ استفاده شده بودند. این مطالعه نشان داد که میدان مغناطیسی حاصل از امواج سونامی قبل از خود امواج می‌رسد و می‌توان از این میدان برای پیش بینی ارتفاع موج استفاده کرد. محققان دریافتند مدت زمان تشخیص میدان مغناطیسی به عمق آب بستگی دارد.

ضرورت احداث ایستگاه‌های پایش دریایی

محققان روی اندازه‌گیری‌های همزمان تغییر سطح دریا از میزان فشار در کف دریا و میدان‌های مغناطیسی در طول دو سونامی تمرکز کردند و دریافتند که وابستگی به زمان رسیدن اولیه میدان مغناطیسی، به عنوان یک هشدار اولیه عمل می‌کند. میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سونامی، به اندازه‌ای است که می‌توان ارتفاع امواجی به ارتفاع چند سانتی متر را نیز تشخیص داد.

براساس گزارش ها، یکی از نقص‌های این روش، تعداد محدود ایستگاه‌های نظارتی است که برای ثبت این نوع داده‌های میدان مغناطیسی اختصاص داده شده است. علاوه بر این، خوانش داده‌ها معمولاً به جای محیط‌های ساحلی فقط در مناطق عمیق دریا ثبت می‌شوند. با این حال داده‌های میدان مغناطیسی را می‌توان در سیستم‌های پیش‌ بینی و هشدار سونامی آینده اعمال کرد و برای آماده‌ سازی و انجام اقدامات لازم برای به حداقل رساندن تلفات، زمان بیشتری را در اختیار جوامعی که با خطر سونامی تهدید می‌شوند، قرار داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید